Spoorgoederenvervoer : Haven van Rotterdam
De spoorgoederensector heeft de ambitie om het goederenvervoer te laten groeien van 40 miljoen ton naar 60 miljoen ton in 2030 De meeste goederen komen ons land binnen via de Rotterdamse haven. Om te zorgen dat vervoerders en verladers optimaal gebruik kunnen maken van het spoor werken we continu aan verbetering en vernieuwing op de Havenspoorlijn en emplacement.
Een wereld op zich
De Rotterdamse haven is de grootste haven van Europa. Er is meer dan 6.000 hectare aan bedrijfsterrein en er werken zo’n 200.000 mensen bij onder andere goederenvervoerders, verladers, industriële en logistieke bedrijven, reparatiebedrijven en energieleveranciers. De goederen die via zeeschepen aan land komen, gaan met binnenvaartschepen, vrachtwagens of goederentreinen naar het achterland. Onze taak is het om het spoor in goede conditie te houden.
Op de Havenspoorlijn, de aansluitsporen naar bedrijven en op emplacementen, verbeteren en vernieuwen we voortdurend sporen, dwarsliggers en wissels om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Ook vergroten we de capaciteit op het spoor om de groei van spoorgoederenvervoer in de toekomst aan te kunnen. Op deze pagina lees je een aantal voorbeelden van ons werk.
Nieuwsbrief
Werk je bij een van de spoorgoederenvervoerders of verladers ? Ben je op een andere manier werkzaam in de spoorgoederensector of heb je een bijzondere interesse daarin? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
Groot onderhoudsprogramma
In 2022 is het Verbeterprogramma Zee – Zevenaar (ook wel Infra op Orde genoemd) gestart om achterstallig onderhoud weg te werken en knelpunten in de infrastructuur op te lossen. Er zijn inmiddels tientallen wissels en overwegen vernieuwd. Ook is er kilometers aan spoor verbeterd. Het voorraadbeheer is op orde gebracht en de vele storingen aan de tankplaten zijn verholpen.
Op onze havenemplacementen zorgden we voor nieuwe blusvoorzieningen en namen we maatregelen om de veiligheid verder te verbeteren. Met al deze projecten vergroten we de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het spoor in de haven, werken we aan het voldoen aan wet- en regelgeving en maken we een verdere groei van het spoorgoederenvervoer mogelijk.
Blusvoorzieningen
Om te kunnen voorzien in de dienstverlening aan spoorgoederenvervoerders zijn op de vijf havenemplacementen in Rotterdam - Botlek, Europoort, Maasvlakte West, Pernis en Waalhaven Zuid - nieuwe blusvoorzieningen aangelegd.
Deze voorzieningen moeten voldoen aan eisen van goed assetmanagement en aan externe eisen zoals onder andere opgenomen in omgevingsvergunning en de aanwijsbeschikking van de bedrijfsbrandweer. De blusvoorzieningen hebben tot doel om een adequate incidentenbestrijding bij een incident met gevaarlijke stoffen mogelijk te maken.
Havenspoorlijn
De Havenspoorlijn loopt van de Maasvlakte (Rotterdam naar Kijfhoek (Zwijndrecht) en is ongeveer 40 kilometer lang. De spoorlijn is onderdeel van de Betuweroute. Dit is de goederenspoorlijn van de havens naar de Duitse grens bij Zevenaar. De wissels en seinen van de gehele Havenspoorlijn en alle emplacementen worden bestuurd vanuit onze verkeersleidingspost op Kijfhoek.
Assentellers
Op de Havenspoorlijn vervangen aannemers het huidige detectiesysteem JADE door het assentelsysteem GAST-NL. Het huidige detectiesysteem geeft storingen en is hierdoor niet meer betrouwbaar. Met assentellers wordt het spoor een stuk betrouwbaarder. De uitvoering is inmiddels gestart op ‘Maasvlakte buitencontour en Yangtzehaven Zuid’ en ‘Botlek, Europoort en Pernis’. Het project loopt door tot en met 2029.
Maasvlakte Zuid
In samenwerking met ProRail realiseert Havenbedrijf Rotterdam in de periode 2023 – 2027 de eerste fase van het spooremplacement Maasvlakte Zuid. Deze fase omvat de aanleg van zes sporen en verschillende aansluitingen naar de bestaande spoorinfrastructuur. Het nieuwe emplacement is noodzakelijk om de toenemende goederenstroom van de Maasvlakte per spoor naar het Europese achterland te faciliteren.
Bekijk hier informatie voor vervoerders Bekijk hier informatie voor vervoerders
Neem contact op met accountmanagement Neem contact op met accountmanagement
Kijfhoek
Kijfhoek is het grootste goederenemplacement van Nederland. Je kunt het zien als een sorteercentrum voor treinen. Wagons met goederen uit diverse logistieke centra worden hier samengesteld tot goederentreinen die naar hun eindbestemming gaan.