Programma : Hoogfrequent Spoorvervoer
Het Nederlandse spoorwegnet is het drukst bereden spoor van de Europese Unie. Na Japan en Zwitserland is het zelfs het drukst bereden spoor ter wereld. Met onze spoorpartners zorgen wij er dagelijks voor dat reizigers en goederen op hun bestemming komen.
- Startdatum
- 2014
- Einddatum
- 2028
- Aantal afgeronde projecten
- 8
Ruimte op het spoor
Om het spoor geschikt te maken voor de huidige én de toekomstige vraag van reizigers- en goederenvervoerders werkt ProRail samen met vervoerders, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). De kern: meer personentreinen op drukke trajecten en voldoende ruimte voor het goederenvervoer.
Snelle en hoogwaardige verbindingen
Binnen PHS passen we het spoor aan om hoogwaardige treinverbindingen te realiseren. Een extra uitdaging daarbij is om zo min mogelijk nieuwe sporen aan te leggen en zo veel mogelijk de bestaande infrastructuur beter te benutten en zo min mogelijk of geen nieuwe sporen aan te leggen. Dat doen we bijvoorbeeld met een nieuw beveiligingssysteem, verbeterde verkeersleidingsystemen en het verminderen van het aantal wissels en overwegen. En daarmee creëren we ook voldoende ruimte voor het goederenvervoer.
Bekijk deze kaart voor een overzicht van de maatregelen op bovenstaande corridors.
Maatregelen
Om ons klaar te maken voor de toekomstige reizigersaantallen treft ProRail diverse maatregelen, zoals het aanpassen van sporen en wissels en het verplaatsen van seinen. Op verschillende locaties zorgen we ervoor dat treinen elkaar ongehinderd kunnen kruisen. We realiseren extra energievoorzieningen en kijken hoe we opstelterreinen beter kunnen benutten.
Ook stations passen we aan, zodat ze zijn berekend op de toekomstige reizigersaantallen en nemen we maatregelen om eventuele overlast van geluid en trillingen voor omwonenden waar mogelijk te beperken.