Programma Hoogfrequent Spoorvervoer : Amsterdam - Eindhoven
Het spoor zorgt voor vrijheid en mobiliteit. Het maakt sociale, economische en culturele ontwikkelingen mogelijk. Stations zijn centra van vernieuwing en versnelling voor zowel de stad als de samenleving. Een snel en hoogfrequent spoornetwerk versterkt de aantrekkingskracht van het spoor vergroot de keuzevrijheid in mobiliteit.
- Startdatum
- 2022
- Einddatum
- 2028
Zes intercity’s, zes sprinters
De verbinding Amsterdam-Eindhoven is een belangrijke spoorader, in het hart van de spoorinfrastructuur. Op dit traject maken wij een hoogfrequente treindienst van zes intercity’s per uur mogelijk. Tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen gaan uiteindelijk zes sprinters per uur rijden. We verwachten tussen 2025 en 2028 een vijfde en zesde sprinter tussen Utrecht en Geldermalsen in te kunnen zetten. Dat zijn er nu nog vier per uur.
De toekomst
Dit programma is onderdeel van het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hierin werkt ProRail samen met vervoerders aan meer reizigerstreinen op de drukste trajecten. Zo koppelen we steden beter aan elkaar, de Randstad beter aan de rest van het land én Nederland aan de rest van Europa.
Nu al meer treinen
In december 2017 startten we al met zes intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven. Sindsdien rijden er in de spitsrichting ook zes sprinters tussen de stations Houten Castellum en Utrecht Centraal.
Projecten in dit programma
-
Uitbreiding opstelterrein Westhaven
Amsterdam
-
Aanpassingen station Amsterdam Centraal
Amsterdam
-
Toekomstbestendig Amsterdam Sloterdijk
Amsterdam
-
Renovatie station Amsterdam Amstel
Amsterdam
-
Aanpassingen spoor en station
Geldermalsen