Amersfoort : Vernieuwing in en rond Amersfoort
Amersfoort is een van de drukste verbindingspunten van Nederland, met sporen naar Amsterdam, Utrecht, Zwolle en Apeldoorn. Het is daarmee een belangrijke schakel tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland. Maar ook internationaal is Amersfoort van groot belang op de Europese corridor ‘North Sea-Baltic’. Door het spoor de komende jaren te vernieuwen, zorgen we ervoor dat de treinen ook in de toekomst betrouwbaar en veilig kunnen blijven rijden.
- Locatie
- Amersfoort
- Startdatum
- 2020
- Einddatum
- 2028
Werkzaamheden
In 2025 voeren we onderhoudswerkzaamheden uit aan het spoor bij Amersfoort Centraal. We vernieuwen sporen, wissels en stootjukken. De eerste werkzaamheden zijn van 10 tot en met 17 maart. Andere momenten waarop we aan het werk gaan, zijn 29 en 30 maart, 5 en 6 mei, 31 mei tot en met 2 juni, 21 tot en met 23 juni, 20 en 21 juli en 8 tot en met 10 november.
De werkzaamheden worden overdag en ’s nachts uitgevoerd. Omwonenden kunnen hinder verwachten vanwege het geluid en bouwverkeer. Treinen blijven volgens de normale dienstregeling rijden. Ook in 2026 en 2027 staan er diverse spoorwerkzaamheden gepland.
Op de kaart
Wil je weten waar we in Amersfoort met welke projecten aan de slag gaan? Bekijk het op de interactieve kaart.
Amersfoort Centraal
In 2025 gaan we de hoofdtraverse een schilderbeurt geven. De perronkappen zijn eerder al geschilderd in de originele kleuren. In 2026 starten ProRail en gemeente Amersfoort met de uitbreiding van de kelderstalling aan het stationsplein. In 2025 worden er voorbereidende werkzaamheden, zoals het verleggen van kabels en leidingen, op het Stationsplein uitgevoerd. De nieuwe en huidige stalling samen bieden straks ruimte voor 4800 fietsen. Standaardfietsen, buitenmodel fietsen (zoals bakfietsen) en ov-fietsen krijgen er straks allemaal een plek.
De bouw van de nieuwe stalling duurt naar verwachting twee jaar. Vanaf dan kunnen reizigers hun fiets onder het stationsplein parkeren en via een eigen looproute het station bereiken. Benieuwd hoe de nieuwe fietsenstalling eruit komt te zien? Bekijk het op de interactieve kaart.
Stationsplein en roltrappen
Het stationsplein van Amersfoort Centraal krijgt een metamorfose. Het wordt een fijne verblijfsruimte met veel groen, een makkelijke toegang tot de fietsenkelder en een gastvrije en levendige route naar de binnenstad.
Lees meer over de plannen voor het stationsplein Lees meer over de plannen voor het stationsplein
In het najaar van 2024 vernieuwden we de roltrappen van de perrons naar de stationshal. Soms waren daardoor ook de liften tijdelijk buiten gebruik. Na de vernieuwing zijn de roltrappen minder storingsgevoelig. Ook verbeteren we de loopstromen van het perron naar de stationshal. De nieuwe roltrappen zijn sinds januari 2025 in gebruik.
Werkzaamheden zomer 2024
In 2024 werkten we zeven weken aan het spoor bij Amersfoort Centraal. We vervingen onder andere 5 kilometer spoor en vernieuwden wissels, kabels en leidingen. Tussen 6 juli en 18 augustus 2024 reden er daarom minder of helemaal geen treinen van en naar Amersfoort Centraal. NS en Keolis zetten bussen in als vervangend vervoer. De werkzaamheden zijn inmiddels afgerond.
In 2025 worden er wel nog wat restwerkzaamheden uitgevoerd, zoals het ingraven van kabels en leidingen. Maar hier hebben bewoners en reizigers geen tot nauwelijks hinder van.
Lees meer over deze werkzaamheden Lees meer over deze werkzaamheden
Voertuigenstalling
Aan de zuidzijde van het station is, naast onze verkeersleidingspost, een voertuigenstalling gebouwd voor onze afdeling incidentenbestrijding (ICB). Daar staan voertuigen die we gebruiken bij reparaties en oefeningen op het spoor. Het gebouw heeft een groen uiterlijk gekregen, is energieneutraal en circulair.
De directe omgeving van het nieuwe gebouw krijgt een opknapbeurt, zodat het mooi aansluit bij het achterliggende groene gebied. De centrale ligging naast het spoor en de verkeersleidingspost maken het een handige plek voor de opslag van voertuigen.
Westelijke ontsluiting
De oorspronkelijke plannen voor de westelijke ontsluiting, waar onder andere een spooronderdoorgang gepland stond, gaan niet door. Dat werd begin juli 2022 bekend toen gemeente Amersfoort het nieuwe coalitieakkoord presenteerde. Op het traject Barchman Wuytierslaan-Daam Fockemalaan zullen er wel verbeteringen komen voor voetgangers, fietsers en hulpdiensten. Meer informatie over de nieuwe plannen is te vinden via de website van de gemeente Amersfoort.
Lees meer hierover Lees meer hierover
Amersfoort Oost
ProRail is in 2020 aan de oostkant van station Amersfoort begonnen met het vervangen en vernieuwen van de perrons tot aan station Amersfoort Schothorst. In totaal zijn er 55 wissels aangepakt en is het totaal met 14 wissels teruggebracht. Het project Amersfoort Oost is mogelijk gemaakt door een subsidie uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen.

Andere projecten
-
Veentunnel Hooglanderveen
Amersfoort - Nijkerk
-
Geen onderdoorgang, wel verbeteringen
Amersfoort
-
Vernieuwing emplacement Amersfoort West
Amersfoort
Nieuws over dit project
-
Binnenkort weer werkzaamheden bij Amersfoort Centraal
6 maart 2025
-
Nieuwe trap en roltrap bij spoor 1-2 op Amersfoort Centraal
13 november 2024
-
Nieuwe roltrappen op Amersfoort Centraal
24 oktober 2024