Amsterdam : Vernieuwing opstelterrein Watergraafsmeer
Het opstelterrein of emplacement Watergraafsmeer krijgt een opknapbeurt. Nadat we eerder sporen hebben vernieuwd, samen met de ballast en dwarsliggers, en wissels hebben vervangen en weggehaald, is nu de beveiliging aan de beurt. Het oostelijke deel van het emplacement wordt ‘centraal bediend gebied’, door beveiligingssystemen aan te sluiten en seinen neer te zetten. Tenslotte vervangen we ook nog het treinbeveiligingssysteem aan de westzijde van het emplacement.
- Locatie
- Amsterdam
- Startdatum
- 2022
- Einddatum
- 2027
Werkzaamheden
Watergraafsmeer is een van de belangrijkste opstelterreinen in Nederland. Dagelijks komen hier vele treinen na hun diensttijd ‘overnachten’. Ze worden van binnen en buiten schoongemaakt en bevoorraad. Ook de sporen op een opstelterrein verouderen en moeten tijdig vervangen worden om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Dat is wat we doen op verschillende locaties op Watergraafsmeer: vervangen, vernieuwen en aanpassen.
Ook is een deel van het opstelterrein (voor de oostkant) momenteel nog niet centraal aan te sturen. Om treinen efficiënter te kunnen opstellen en behandelen wordt daarom deze zijde omgebouwd tot zogenaamd “centraal bediend gebied”. Dit betekent o.a. dat we een groot aantal seinen gaan plaatsen en de aansturing van de wissels gaan automatiseren.
Wat, waar en wanneer
De werkzaamheden zijn verspreid over verschillende periodes en plekken. Om omwonenden, ondernemers en andere belanghebbenden zo weinig mogelijk hinder te bezorgen, hebben we een kaart gemaakt waarop datum, tijd en locatie zijn aangegeven.
Wanneer je je adres in de zoekbalk invult, zie je in één oogopslag wat er in jouw omgeving gaat gebeuren. Deze kaart houden we zo actueel mogelijk. Voor 2022 is nauwkeurig vastgelegd wanneer en waar we aan de slag gaan en wat dit betekent voor de omgeving. Voor 2023 hebben we globaal in beeld wat we gaan doen. Voor 2024 is dit nog niet bepaald.
Op de kaart
Wil je weten waar we precies aan de slag gaan en wat we daar gaan doen? Bekijk het op de interactieve kaart.
Spoorbeveiliging
In 2024 en 2025 brengen we een deel van het terrein ‘in de beveiliging’. Dit betekent dat de centrale verkeersleiding de rijweg van de trein regelt. Nu doet de machinist dit hier nog lokaal en handmatig: de machinist stopt de trein, stapt uit en zet de wissel om. Wanneer we dit centraal bedienbaar hebben gemaakt, kunnen treinen op de seinen doorrijden. Een soort ‘cruise control’.
Er is hierdoor meer veiligheid op het spoor en ook minder hinder voor de omgeving, want een trein die stopt en weer optrekt geeft meer geluid dan een trein die in één keer kan doorrijden. In de nabije toekomst vervangen we ook de beveiliging van de sporen die al wel centraal beveiligd is. Dit systeem verdient een upgrade. Naar verwachting vinden die werkzaamheden plaats in 2027 of later.
Parkeerplaats voor treinen
Het opstelterrein Watergraafsmeer bestaat sinds 1904 en is in meer dan honderd jaar enorm uitgebreid. Het opstelterrein is van groot belang om de gewenste dienstregeling goed uit te voeren. Dit geldt voor Amsterdam en omgeving en ook voor de rest van Nederland. Tevens is Watergraafsmeer hét opstelterrein voor internationale treinen zoals de Eurostar en de Nightjet.
Planning
Dit jaar zijn we bezig met de voorbereidende werkzaamheden voor het aanleggen van de ‘centrale beveiliging’. Ook in 2025 werken we hier nog aan met als doel om eind 2025 dit operationeel te hebben. Na 2025 gaan we verder met het vernieuwen van sporen, vooral aan de westkant. De precieze werkzaamheden en de planning daarvan is nog niet bekend.
Nieuws over dit project
-
BAM ‘digitaliseert’ deel opstelterrein Watergraafsmeer
30 oktober 2023
-
Drie weken vol spoorvernieuwing op Watergraafsmeer
10 mei 2023
-
Opstelterrein Watergraafsmeer beter bereikbaar
13 oktober 2022