Nieuwe stap naar soepeler treinverkeer op Watergraafsmeer
Nieuws
Samen met aannemer BAM hebben we symbolisch de eerste steen gelegd van een nieuwe technische ruimte (relaishuis) op opstelterrein Watergraafsmeer. Deze ruimte is nodig om het treinverkeer op het terrein sneller af te kunnen handelen. We sluiten het oostelijke deel namelijk aan op de beveiliging. “Dit is een belangrijke stap in dat project,” vertelt Rogé Verboom, bouwmanager van ProRail.
Tientallen kilometers kabel
Het weer zat mee. In een waterig zonnetje legde Rogé gistermorgen de gevelsteen. “BAM heeft een groot deel van het relaishuis al staan. Hierna kunnen ze verder met het metselwerk en de inrichting van het gebouw,” legt Rogé uit. “Een groot deel van het opstelterrein is al ‘centraal bediend gebied’. Dat wil zeggen dat alle wissels en seinen vanuit verkeersleiding worden aangestuurd. Voor het oostelijke deel van het terrein is dat nog niet zo. Dat passen we aan.”
Het hele jaar zijn er al werkzaamheden geweest. “Dat betreft vooral veel kabels leggen. Naar ieder wissel, naar ieder toekomstig sein en ieder telpunt. Het gaat om 132 kilometers, en die komen uiteindelijk allemaal samen in de technische ruimte die we hier gaan bouwen.”
Soepeler treinverkeer
Nadat het project klaar is, en de seinen en wissels automatisch bestuurd worden, verandert er vooral voor machinisten en de omgeving veel. “Nu moet een machinist zelf de wissels bedienen,” legt Rogé uit. “Telkens uitstappen, het wissel bedienen en weer instappen. En dit soms een aantal keren per rit. Dat hoeft straks niet meer. Een trein kan gewoon in één beweging over het terrein rijden. Voor de omgeving betekent dat minder optrekken en remmen van treinen. Ook een mooi gevolg, want er rijden hier nogal wat treinen. Vooral ook ’s nachts.”
Groot onderhoud
Opstelterrein Watergraafsmeer is een belangrijke schakel in het spoorvervoer in Nederland, maar ook internationaal. Zo ‘overnachten’ vrijwel alle internationale treinen op Watergraafsmeer, waar ze worden nagekeken en schoongemaakt. Na 2025 gaan we verder met het vernieuwen van sporen, vooral aan de westkant.
Meer nieuws
-
Opnieuw herstelwerkzaamheden in Groningen
28 november 2024
-
Verzakkingen bij het spoor in Groningen
24 november 2024
-
Start bouw relaishuis bij station Groningen
21 augustus 2024