Voorjaar 2020 grote spoorwerkzaamheden Groningen
Nieuws
Komende jaren werkt ProRail aan grootschalige aanpassingen en verbeteringen op en rond station Groningen: project Groningen Spoorzone. Van 6 mei tot en met 3 juni 2020 werken we bijvoorbeeld aan spooruitbreiding tussen Groningen en Haren. Het zijn werkzaamheden om reizigers per trein, bus, fiets en te voet in de toekomst nog comfortabeler, sneller en gemakkelijker hun bestemming te laten bereiken.
Groningen Spoorzone
Met Groningen Spoorzone werken we aan de bereikbaarheid van Groningen. Dat doen we door een betere OV-verbinding en een aantrekkelijker station te realiseren. Hiervoor zijn forse ingrepen nodig. Niet alleen aan het station, maar ook aan het spoor.
Aanpak station Groningen
Om station Groningen klaar te maken voor de toekomst gaat het de komende jaren volledig op de schop. Het parkeerterrein voor treinen moet daarom verhuizen. Treinen parkeren vanaf juni 2020 bij het al bijna afgebouwde terrein bij De Vork. Maar voordat het zover is moeten we dat zogenoemde opstelterrein aansluiten op het bestaande spoor.
Extra spoor
Om extra treinverkeer in de toekomst mogelijk te maken komt er bovendien een extra spoor. Nu lopen er nog drie, straks zijn er vier sporen tussen station Groningen en De Vork (4 kilometer nieuw spoor). De bovenleiding vernieuwen we en vervangen we, over een afstand van 6,5 kilometer, evenals het complete beveiligingssysteem.
Doorreizen
Een grote spoorklus, waar we met onze aannemer stap voor stap aan werken. Dankzij het nieuwe spoor kunnen reizigers in de verdere toekomst ook in een keer doorrijden van bijvoorbeeld Leeuwarden naar Groningen Europapark en van Winschoten naar Delfzijl.
Extra perron Europapark
Station Europapark krijgt er een perron bij. Bovendien leggen we er een keervoorziening aan, zodat treinen hier binnen kunnen komen, kunnen omkeren en weer kunnen vertrekken. Daardoor hoeft het alternatief vervoer bij toekomstige werkzaamheden niet helemaal naar Assen door te rijden en neemt de hinder voor treinreizigers af.
Station kort helemaal buiten dienst
Het overgrote deel van het werk, in de periode van 28,5 dagen, gebeurt aan één kant van het station in de richting van Haren. Van de weekenden gebruiken we er twee (9/10 mei en 16/17 mei) om onder andere de beveiliging van het spoor bij het station aan te passen. Station Groningen is dan helemaal niet bereikbaar per trein. Er rijden bussen.
Grote inzet spoorwerkers
Om al dit specialistische werk in de gestelde tijd af te krijgen is veel personeel nodig. Bovendien zijn er in de zomerse periode diverse andere grote (landelijke) projecten. Om deze redenen is het alleen mogelijk deze grote klus buiten de zomervakantieperiode te plannen. We hopen de hinder voor reizigers te beperken door het werk in één langere periode af te krijgen.
Meer nieuws
-
Innovatieve spoorconstructie voor Schipholspoortunnel
21 maart 2023
-
Spoorvernieuwing Sittard - Maastricht
6 augustus 2020
-
Spoorvernieuwing tussen Tilburg en Eindhoven
6 augustus 2020