Rijswijk : Spoorverdubbeling en onderdoorgang
Om meer treinen te kunnen laten rijden tussen Den Haag en Rotterdam, pakt ProRail het spoor in Rijswijk aan. We verdubbelen het spoor tussen Rijswijk en Delft Campus, realiseren een onderdoorgang, heffen een overweg op én vervangen de spoorbrug over de Kerstanjewetering.
- Locatie
- Rijswijk
- Programma
- Hoogfrequent Spoorvervoer
- Startdatum
- 2018
- Einddatum
- 2023
Spoorverdubbeling
Tussen Rijswijk en Delft Campus (voorheen station Delft Zuid) wordt het spoor over een lengte van 5,8 kilometer verdubbeld van twee naar vier sporen. De sporen komen aan weerszijde van de bestaande sporen te liggen.
Veilige onderdoorgang
Overweg ’t Haantje wordt opgeheven. Daarvoor in de plaats komt een onderdoorgang met een lengte van ongeveer 250 meter. Dat is veiliger en zorgt voor een betere doorstroming.
Langzaam- en snelverkeer zijn van elkaar gescheiden. Aan één kant van de weg komt een fiets- en voetpad. Twee vides in het dak van de onderdoorgang zorgen voor daglichtinval. De onderdoorgang ligt 250 meter ten noorden van de huidige overweg en sluit aan op de nieuwe woonwijk RijswijkBuiten.
Nieuwe railinzetplaats
Op de locatie van de huidige overweg ’t Haantje komt een railinzetplaats. Dat is een plek waar werk- en inspectievoertuigen op het spoor geplaatst kunnen worden.
Hogere spoorbrug
De spoorbrug over de Kerstanjewetering, op de grens van Rijswijk en Delft, maakt plaats voor een brug die geschikt is voor vier sporen. De doorvaarthoogte van de brug wordt op 1,80 meter gebracht. Dat doen we voor doorgaande recreatievaart.
Snel de volgende trein
De aanpassingen aan station Rijswijk zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Zo kunnen er straks meer treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam. Je hoeft als reiziger dan niet meer op de klok te kijken. Want de volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.