Verdiepte ligging spoor : Veelgestelde vragen
Ballastdepots in Vught
-
Wat is een ballastdepot en waar dient die voor?
Een ballastdepot is een locatie waar ballast tijdelijk worden opgeslagen, zodat deze vanuit een centraal punt naar het werkgebied gebracht kunnen worden. Deze spoorstenen worden vanaf de opslagplaats, het depot, op hun plek gebracht. Dit gebeurt per trein en per vrachtwagen.
-
Waar komen de ballastdepots?
Er komen ballastdepots bij de werkterreinen Postweg en Bestevaer. Op beide terreinen wordt nieuwe ballast tijdelijk opgeslagen. Bij de Postweg wordt ook oude ballast gezeefd voor hergebruik.
-
Hoe vindt de verwerking van ballast plaats?
De ballast wordt met treinwagons of met een vrachtwagens aangevoerd naar de ballastdepots. Het zeven van de ballast gebeurt met een zeefmachine. De ballast wordt nat aangevoerd en nat gehouden bij de verwerking, om stofvorming zoveel mogelijk te voorkomen.
-
Wat zijn risico’s van werken met ballast?
Bij het werken met ballast kan er stof ontstaan. En omdat sommige spoorstenen kwarts bevatten, kan dat ook kwartsstof zijn. Uit onderzoek van ProRail blijkt dat er bij langdurige en beroepsmatige blootstelling aan kwartsstof gezondheidsrisico’s zijn voor spoorwerkers. Voor omwonenden zijn er geen gezondheidsrisico's.
-
Wat doen ProRail en aannemers om de gezondheidsrisico’s bij werken met ballast tegen te gaan?
Om te voorkomen dat stof ontstaat wordt de ballast nat aangevoerd en nat gehouden tijdens het verwerken. De spoorwerkers dragen mondkapjes.
Aangevraagde vergunningen voor bomenkap
-
Wat is de huidige stand van zaken?
ProRail heeft een aantal kapvergunningen aangevraagd. Deze kapvergunningen zijn nodig voor de aanleg van het tijdelijk spoor, de verdiepte ligging en voor de geluidsschermen die geplaatst worden langs de spoorlijn naar Tilburg.
-
Waarom moeten er bomen worden gekapt?
Om het tijdelijk spoor, de verdiepte ligging en de geluidsschermen te kunnen plaatsen, zullen we de bomen moeten kappen.
-
Waar moet er gekapt worden?
Als eerste worden de bomen en struiken gekapt die nodig zijn voor de bouwwerkzaamheden van het tijdelijk spoor.
-
Wanneer worden de bomen gekapt?
Niet alle bomen worden gelijktijdig gekapt. Ook wordt er rekening gehouden met het broedseizoen. De bomen voor het tijdelijk spoor worden vanaf medio januari 2024 gekapt. In december 2023 worden deze bomen gemarkeerd. Vanaf 8 januari 2024 worden eerst de struiken weggehaald aan de Michiel de Ruyterweg en de Van Miertstraat.
Vanaf 15 januari 2024 start vervolgens de bomenkap. Dit begint bij de Postweg (Isabellaveld), langs het spoor naar het zuiden, tot en met de Industrieweg (achter de bedrijfspanden). Ook bij het toekomstige onderstation aan het Rembrandterf en het toekomstige relaishuis bij de J.F. Kennedylaan worden er bomen gekapt. De werkzaamheden zullen in totaal 6 tot 8 weken duren.
De bomen voor de verdiepte ligging en de geluidsschermen langs de spoorlijn naar Tilburg, worden later gekapt. Deze werkzaamheden starten pas vanaf januari 2026.
-
Kunnen er nog bomen gespaard blijven?
ProRail heeft weliswaar kapvergunning, maar heeft toch eerst nog onderzocht welke bomen behouden kunnen blijven. Uit dit onderzoek blijkt dat er zes monumentale eiken bij de Aert Heymlaan behouden kunnen blijven.
-
Worden de gekapte bomen gecompenseerd?
Binnen het Tracébesluit voor PHS Den Bosch-Vught is vastgelegd dat er compensatie (herplant) dient plaats te vinden voor de gekapte bomen binnen het plangebied. Hier is een termijn voor opgenomen van 10 jaar na de kapwerkzaamheden.
De aanplant gebeurt vooral op de plekken waar het tijdelijke spoor komt te liggen. Hierdoor kan er pas met de aanplant gestart worden nadat het tijdelijke spoor verwijderd is. Dit zal omstreeks 2029/2030 zijn.
-
Kunnen alle gekapte bomen en struiken worden gecompenseerd?
Het grootste deel van de gekapte bomen wordt gecompenseerd. In het Tracébesluit is vastgesteld dat van de 5,6 ha die voor het project gekapt worden, er 4 ha binnen het plangebied herplant kan worden. De resterende 1,6 ha wordt buiten het plangebied ingevuld of financieel gecompenseerd. De uitvoering van de bouwwerkzaamheden loopt van 2023 tot 2029.
Herplant binnen het projectgebied kan pas plaatsvinden, als de bouwwerkzaamheden in een gebied zijn afgerond. De intentie is dat herplant buiten het projectgebied zo snel mogelijk gaan plaatsvinden. De gesprekken hierover zijn door de gemeente Vught al opgestart.
-
Hebben bewoners van Vught inspraak op de herplant?
In de samenwerkingsovereenkomst tussen ProRail en de gemeente Vught is vastgelegd dat de gemeente Vught het inrichtingsplan opstelt voor het project. De kosten hiervan zijn voor project PHS Den Bosch – Vught. Het inrichtingsplan wordt in participatie met omwonenden en belangengroepen in Vught uitgewerkt.
In dit plan wordt de herinrichting van de openbare ruimte uitgewerkt in samenhang met de compensatie van bomen en beplanting. De nota Groen van 2015, Groen Verbindt, geeft richting aan de wijze waarop de groencompensatie door de gemeente wordt uitgewerkt.
-
Kan de eik achter station Vught verplant worden?
Boomtotaalzorg heeft in opdracht van ProRail een verplantbaarheidsonderzoek uitgevoerd bij één boom: de Turners eik. Deze eik ligt aan de achterkant van station Vught. Uit dit onderzoek blijkt dat de boom verplantbaar is, al is de kans erg klein dat de boom op een andere plek weer goed aanslaat. De boom verkeert namelijk in slechte conditie.
Naar aanleiding van dit onderzoek heeft de gemeente Vught een second opinion laten uitvoeren door Pius Floris Onderzoek & Advies. Ook hieruit blijkt dat de boom in slechte conditie is. Daarnaast is de Turners eik een soort die slecht verplantbaar is, met name op volwassen leeftijd. Beide onderzoeksbureaus adviseren dus de boom niet te verplanten.
Dit betekent dat de boom gekapt wordt om ruimte te maken voor het tijdelijk spoor. In de herplant-opgave neemt ProRail de compensatie voor de Turners eik mee.
Afsluiting spoorwegovergang Loonsebaan
-
Wat is de situatie?
Aan de Loonsebaan is een gelijkvloerse spoorwegovergang. Aan de oostzijde hiervan was de gemeente Vught bezig met rioleringswerkzaamheden. Vanwege deze werkzaamheden was de spoorwegovergang tijdelijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
Om veiligheidsredenen is deze afsluiting op verzoek van de gemeente Vught langer afgesloten dan in eerste instantie gepland. Onder andere vanwege een langdurige afsluiting aan de Helvoirtseweg in januari 2024 zal de spoorwegovergang Loonsebaan weer tijdelijk opengaan.
-
Waarom was de spoorwegovergang eerst met hekken en daarna met betonblokken afgesloten?
De spoorwegovergang was met bouwhekken tijdelijk afgesloten voor alle verkeer, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Deze oplossing bleek echter voor onveilige situaties te zorgen. Diverse automobilisten probeerden voorbij de bouwhekken te rijden en de overgang te passeren. Hierdoor ontstonden er gevaarlijke situaties.
Gemeente Vught heeft daarom de spoorwegovergang afgesloten door er betonblokken te plaatsen. De spoorwegovergang bleef gedurende de rioleringswerkzaamheden wel open voor voetgangers en fietsers.
-
Wat gebeurt er na de rioleringswerkzaamheden met spoorwegovergang Loonsebaan?
De spoorwegovergang wordt tijdelijk weer opengesteld begin 2024. Volgens de huidige planning wordt de overgang vanaf begin oktober 2025 definitief gesloten. Er komt een fietstunnel voor in de plaats en gemotoriseerd verkeer gaat een andere route rijden. Doel ervan is om de leefbaarheid en veiligheid in Vught te verbeteren.
Bouwkundige opnames vanwege bouwwerkzaamheden
-
Wat is de situatie?
De komende jaren vinden er diverse bouwwerkzaamheden plaats aan het spoor in Vught. Zoals het verleggen van kabels en leidingen, de aanleg van een tijdelijk spoor en de realisatie van de verdiepte ligging van het spoor. Omdat deze werkzaamheden dicht bij de bebouwing plaatsvinden, laten we de komende jaren bouwkundige opnames uitvoeren van een aantal woningen en bedrijfspanden.
-
Waarom worden er bouwkundige opnames uitgevoerd?
Uitgangspunt is dat er tijdens de aanleg, maar ook na realisatie van de bouw, geen schade ontstaat aan gebouwen door treintrillingen of bouwwerkzaamheden. Hoewel de kans klein is, kan er onverwachts toch iets gebeuren. Om te voorkomen dat er onduidelijkheid ontstaat over oude (bestaande) schades en nieuw ontstane schade, wordt de huidige staat van een woning vastgelegd in de bouwkundige opname.
-
Wie voert de bouwkundige opnames uit?
ProRail laat een gespecialiseerd bureau de bouwkundige opnames uitvoeren. Dit bureau heet Socotec b.v. Zij maken afspraken met bewoners, voeren de opnames uit en stellen de rapporten op.
-
Waar worden de bouwkundige opnames uitgevoerd?
De bouwkundige opnames worden op diverse plekken langs of in de nabijheid van het spoor uitgevoerd. Dit heeft te maken met de diversiteit aan werkzaamheden en de verschillende aannemers die hierbij betrokken zijn. De eerste bouwkundige opnames zijn inmiddels uitgevoerd, aan de Van Miertstraat en Aert Heymlaan.
We checken de adressen waar risico is op schade door toename van het trillingsniveau. Dit doen we aan de hand van de volgende kaders:
- Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel (bijlage F bij Besluit PHS Meteren-Boxtel).
- De risico-omtrek van eerstelijns bebouwing.
- Toezeggingen die ProRail heeft gedaan bij niet-afgeschermde bebouwing langs het spoor.
- De relatie met andere projecten, zoals het verleggen van kabels en leidingen.
ProRail vraagt daarnaast aan de aannemers om de risico-omtrek van de eerstelijns bebouwing door te geven in relatie tot hun werkzaamheden. Als uit deze omtrek blijkt dat er woningen zijn die ook in het adressenbestand moeten worden opgenomen, dan voert Socotec ook hier de bouwkundige opnames uit.
-
Is een bouwkundige opname eenmalig?
Een bouwkundige opname kan vaker nodig zijn. Het project bestaat uit verschillende bouwfases en werkzaamheden, waardoor er meerdere keren bouwkundige opnames uitgevoerd kunnen worden. Dit kan op dezelfde plek zijn, of op een andere plek, afhankelijk van de locatie en het type werk. Mocht een woning alsnog binnen een omtrek vallen waar er risico op schade is door trillingen, dan krijgt men daar te zijner tijd bericht over van ProRail.
-
Hoe worden bouwkundige opnames uitgevoerd?
Een bouwkundige opname is hetzelfde als een nulopname. Met een bouwkundige opname worden er vóór de start van de werkzaamheden, de binnen- en buitenzijde van een woning schriftelijk en met foto’s vastgelegd. Dit is om de huidige staat van een woning vast te stellen.
Eigenaren die in aanmerking komen voor een bouwkundige opname, ontvangen van Socotec een brief met meer informatie en het verzoek om een afspraak in te plannen. Als het niet lukt om een afspraak te maken, bijvoorbeeld omdat er geen reactie komt op de brief, dan worden er alleen van de buitenkant opnames van een woning of pand gemaakt - mits deze goed zichtbaar is vanaf openbaar terrein.
-
Zijn er kosten verbonden aan een bouwkundige opname?
De kosten voor een bouwkundige opname zijn voor rekening van ProRail. Eigenaren van een woning of bedrijfspand betalen niets.
-
Wanneer is het rapport van een bouwkundige opname beschikbaar?
Binnen twee weken na de laatste opnamedag is het rapport beschikbaar van een woning of bedrijfspand. Pandeigenaren kunnen deze binnen twee weken na de bouwkundige opname opvragen bij Socotec. Ook is het rapport te downloaden. Dit kan met de eerder ontvangen inlogcode die gebruikt is om een afspraak in te plannen. Bewaart u dus goed de brief van Socotec.
-
Waarom doet ProRail dit?
Het uitvoeren van bouwkundige opnames door ProRail is uniek, meestal doet de aannemer dit. Om te voorkomen dat bewoners steeds verschillende partijen over de vloer krijgen wil ProRail dat bouwkundige opnames vanuit één bureau wordt geregeld. ProRail heeft hiervoor één gespecialiseerd bureau aangesteld, Socotec b.v..
-
Wat als er toch schade ontstaat?
Mocht er onverhoeds toch schade ontstaan, tijdens of na de bouw, dan dient u dit bij ProRail kenbaar te maken. We hopen natuurlijk dat dit niet nodig zal zijn. Momenteel zijn we bezig met het opzetten van een centraal meldpunt, zodat schades zorgvuldig en via één loket afgewikkeld kunnen worden (in plaats van verschillende loketten bij verschillende aannemers). Zodra dit meldpunt staat, zullen wij hiervan melding maken in de nieuwsbrief en op de projectwebsite.
Parkeren en bereikbaarheid tijdens de bouw
-
Wat is de situatie?
Bij de aanleg van het tijdelijke spoor, en later ook de realisatie van de verdiepte ligging van het spoor, zullen parkeerplaatsen in de buurt niet altijd beschikbaar zijn. Ook zal het verkeer worden omgeleid.
-
Waarom zal de bereikbaarheid binnen Vught veranderen?
Het spoor in Vught gaat de komende jaren ingrijpend veranderen. Een aantal overwegen zullen verdwijnen en er komt een fietstunnel bij de Loonsebaan. Er zullen regelmatig omleidingen zijn en het verkeer kan straks niet meer dezelfde route rijden om op bestemming aan te komen.
-
Waar kan er straks geparkeerd worden tijdens de bouw?
Om deze vraag te beantwoorden, kijken we eerst naar de verschillende parkeermogelijkheden in de buurt. Ook kijken we naar wet- en regelgeving, zoals de nieuwe Parkeernota van de gemeente Vught. Daarin stelt de gemeente de kaders vast voor het parkeren in Vught.
Aangezien de nieuwe Parkeernota in ontwikkeling is, kunnen we nog geen duidelijkheid geven. Zodra hier meer over bekend is, zullen wij dit via de nieuwsbrief PHS Den Bosch – Vught laten weten.
Nieuw onderstation bij Rembrandterf
-
Wat is de situatie?
Het huidige onderstation aan de Rembrandtlaan in Vught wordt gesloopt vanwege de aanleg van de verdiepte ligging van het spoor. Het nieuwe onderstation dient beschikbaar te zijn als het tijdelijke spoor in Vught klaar is. Dit staat gepland in het najaar van 2025.
-
Waar komt het nieuwe onderstation?
Het nieuwe onderstation komt in de openbare ruimte tussen de N65 en het Rembrandterf. Een onderstation is een gebouw waarin elektriciteit van het landelijke hoogspanningsnet wordt omgevormd naar een spanning die geschikt is voor treinen.
-
Waarom is het nieuwe onderstation op deze plek gepland?
Van de verschillende locaties die ProRail heeft onderzocht, zijn de ruimtelijke gevolgen bij het Rembrandterf het minst groot. De omvang van het onderstation is ca. 11x15 meter en de maximale hoogte is 6 meter.
-
Is de nieuwe locatie bij het Rembrandterf definitief?
Er loopt nog een beroepsprocedure naar aanpassingen van het onderstation. Deze aanpassingen zijn een gevolg van een eerder bezwaar dat was ingediend door een omwonende. Deze bewoner wilde meer onderzoek naar verbetering van het woon- en leefklimaat.
De Raad van State die over de uitspraak gaat, vroeg de staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om hier onderzoek naar te doen alvorens tot een definitieve uitspraak te komen. Het onderzoek is vervolgens bij ProRail belegd.
-
Op welke punten is het ontwerp van het nieuwe onderstation aangepast?
ProRail heeft onderzoek gedaan. ProRail heeft o.a. bewonersavonden georganiseerd om mogelijkheden met omwonenden af te stemmen. Resultaat is dat het ontwerp van het onderstation op een aantal punten is aangepast: vermindering van het geluid, grotere afstand tot aan de woonbebouwing en een groene inpassing van de locatie. ProRail heeft dit vastgelegd in het Tracébesluit van 2023.
-
Wat is de status van de beroepsprocedures?
De beroepsprocedure op het Tracébesluit 2020 loopt nog. Op 30 november 2023 heeft hierover een hoorzitting bij de Raad van State plaatsgevonden. De aanpassingen van het onderstation zijn inmiddels opgenomen in het Tracébesluit van 2023. Belanghebbenden hebben hier bezwaar tegen kunnen maken.
De beroepsprocedure liep van 26 september tot en met 7 november 2023. Naar verwachting komt de Raad van State begin 2024 met een uitspraak op beide beroepsprocedures.
-
Wat is er nodig om het onderstation te kunnen realiseren?
Allereerst moet er een omgevingsvergunning worden aangevraagd. Dit heeft te maken met de bouwperiode van het nieuwe onderstation. ProRail zal de aanvraag van de omgevingsvergunning al bij gemeente Vught ingaan dienen, ook al moet de Raad van State nog uitspraak doen over de aanpassingen van het onderstation. De omgevingsvergunning kan worden aangevraagd op basis van het reeds eerder vastgestelde Tracébesluit.
-
Worden de aanpassingen ook daadwerkelijk uitgevoerd?
De aangepaste ruimtelijke en groene inpassing heeft ProRail schriftelijk vastgelegd met de gemeente Vught. Ook is de aanvraag voor de omgevingsvergunning gebaseerd op het ontwerp waarin de aanpassingen van het onderstation zijn verwerkt. Hiermee kunnen de aanpassingen daadwerkelijk worden uitgevoerd.