Weesp : Geen extra sporen, wel geluidscherm
Weesp is een belangrijk knooppunt. Het ligt op het drukke traject Schiphol – Lelystad. Een belangrijke verbinding tussen bedrijven, universiteiten en evenemententerreinen, die misschien in de toekomst ook twee luchthavens verbindt: Schiphol en Lelystad. Het spoor bij Weesp wordt de komende jaren drukker. Daarom passen we het aan, met oog voor de omgeving.
- Locatie
- Weesp
- Programma
- Hoogfrequent Spoorvervoer
- Startdatum
- 2019
- Einddatum
- 2029
Extra treinen
ProRail heeft onderzocht of het spoor bij Weesp kon worden uitgebreid met twee extra sporen. Uit het onderzoek is gebleken dat de dienstregeling voor Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad, zoals beoogd in 2013, niet maakbaar is.
In september 2020 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in gezamenlijkheid met betrokken partijen (MRA, Gemeente, NS en ProRail) een besluit genomen over een dienstregelingsmodel dat wel maakbaar is en aansluit bij de ambitie om hoogfrequent treinen te rijden op de SAAL-corridor.
Korter achter elkaar
Hierdoor is vanaf 2029 een hoogfrequente Sprinterbediening tussen Flevoland, het Gooi en Amsterdam Centraal mogelijk en kunnen er acht Intercity's rijden tussen Flevoland en de Zuidtak. Sprinters hoeven hierdoor niet ingehaald te worden door passerende Intercity’s en daarmee is de spooruitbreiding bij Weesp niet meer nodig. Om treinen op de SAAL-corridor korter achter elkaar te kunnen laten rijden, wordt eveneens het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS ingevoerd.
Ook heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met de regio afspraken gemaakt om gezamenlijk bij te dragen aan maatregelen voor de geluidshinder langs het spoor aan de noordzijde in Weesp.
Meer treinen
De werkzaamheden bij Weesp zijn noodzakelijk voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL). Het aantal reizigers op dit traject groeit. En dus moeten er meer treinen kunnen rijden. ProRail bouwt de spoorlijn tussen Schiphol en Lelystad daarom om tot moderne 'spoorsnelweg'.
Geluidscherm
Het project Geluidscherm Leeuwenveld/Bloemendalerpolder, onderdeel van het programma PHS SAAL, koerst op een projectbeslissing in het najaar van 2021. Daarna kan de realisatie opgestart worden en zal een aannemer gevraagd worden de bouw te gaan voorbereiden. Naar verwachting gaat dan het tweede kwartaal van 2023 de eerste spade de grond in. Medio 2024 kan dan scherm staan.
Klik hier voor een grotere weergave van de globale planning.
Meer informatie
In samenwerking met
Nieuws over dit project
-
Werkzaamheden liften station Weesp ruim over de helft
4 november 2024
-
Standard Page (image-oriented)
22 augustus 2024
-
Liften station Weesp worden vervangen
31 mei 2024