Winter : Wisselverwarming
Sneeuw vergroot de kans op een verstoring van de dienstregeling. Wissels kunnen bevriezen of blokkeren door ijs en sneeuw. Zodra het koud wordt, verwarmen we een aantal wissels met gas of elektriciteit. Daarmee verkleinen we de kans op wisselstoringen.
Opeenstapeling
Bij heel extreem weer - zoals in februari 2021 - lost wisselverwarming de hinder niet op. Dat heeft ook te maken met problemen die andere spooronderdelen ondervinden van de omstandigheden. Er is dan een opeenstapeling van oorzaken die ervoor zorgen dat treinen niet kunnen rijden zoals normaal. Daarom kijken we ook nadrukkelijk naar andere oplossingen die moeten bijdragen aan een betrouwbare dienstregeling bij winters weer.
Bijvoorbeeld in de vorm van de Nooddienstregeling winter. Dat is een dienstregeling die erop gericht is dat reizigers met cruciale beroepen toch op de plek van bestemming komen. Andere reizigers worden gevraagd om thuis te blijven. We gebruiken dan nog maar 8% van alle wissels en die kunnen sneller en beter sneeuw- en ijsvrij gemaakt worden. Ze worden ook in een bepaalde richting vastgelegd: wisselen van spoor is bij zo’n dienstregeling minder nodig.
Lees meer over onze voorbereidingen Lees meer over onze voorbereidingen
Efficiënt gebruik
Wisselverwarming wordt sinds 2025 alleen nog gebruikt op plekken waar dit efficiënt is. Dus bij wissels die ervoor zorgen dat we bij winters weer een gewone of uitgedunde dienstregeling kunnen blijven rijden. Op emplacementen verkleinen we het risico dat een trein niet naar de plek kan rijden waar het moet zijn. De belangrijkste routes worden van wisselverwarming voorzien. Ook bij de terminals voor spoorgoederenvervoer doen we dat. Op plekken waar het niet nodig is, zetten we de wisselverwarmingsinstallaties uit en halen we ze uiteindelijk weg. Daarmee besparen we veel geld op aanleg, onderhoud en .
Omdat de winters in Nederland steeds zachter worden (minder koud en minder sneeuwval) en de gevolgen van (sporadische) extreme omstandigheden steeds moeilijk te bestrijden zijn, hebben we kritisch gekeken naar het nut en de noodzaak van wisselverwarming. Het weegt niet altijd en overal op tegen de hoge kosten.
ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen het spoor betaalbaar houden. We letten daarom goed op de kosten. Efficiënter omgaan met wisselverwarming levert veel besparingen op. Tot wel 100 miljoen euro.