Kwartshoudende ballast : Onderzoek en beleid
Handelingskader (kwartsloze) ballast
ProRail heeft voor aannemers beleid gemaakt dat duidelijk maakt hoe zij om dienen te gaan met de keuzes voor toepassen van (kwartsloze) ballast bij spoorwerkzaamheden in plan- en uitvoeringsfase. In het Handelinsgkader (kwartsloze) ballast staat per situatie beschreven wanneer en waarom er voor kwartshoudende of kwartsloze ballast gekozen kan worden.
Onderzoek
Omdat de ballaststenen zo belangrijk zijn voor het spoor, hebben we onderzoek laten doen naar hoe groot het risico op blootstelling aan respirabel kwartsstof is bij het werken met kwartshoudende stenen. Ook willen we meer weten over de effectiviteit van stofbeperkende maatregelen. TNO voert dit onderzoek onafhankelijk uit.
Het eerste deel van het onderzoek is afgerond en op basis van dit onderzoek is besloten om stenen uit drie groeves uit te sluiten voor gebruik in ons spoor. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat bij werken met die stenen zeer waarschijnlijk te veel respirabel kwartsstof vrijkomt. Daarnaast is gebleken dat het nathouden van ballaststenen bij werkzaamheden enorm effectief is om het vrijkomen van respirabel kwartsstof te beperken.
Deel 2
Deel 2 van het TNO-onderzoek richt zich op het precieze meten van de mate waarin verschillende spoorwerkers worden blootgesteld aan respirabel kwartsstof. Om op basis van de meetresultaten van dit onderzoek met voldoende betrouwbaarheid een uitspraak te kunnen doen over de mate van blootstelling van spoorwerkers moeten in 2022 nog aanvullende metingen worden gedaan bij verschillende groepen spoorwerkers tijdens verschillende soorten werkzaamheden. Zodra dit onderzoek is afgerond, zullen we dit hier publiceren.
Onderzoek blootstelling kwartsstof derden bij werkzaamheden
We hebben onderzoek laten uitvoeren naar de risico's van respirabel kwartsstof bij ballastwerkzaamheden voor reizigers, omwonenden en omstanders. Uit dit onderzoek blijkt dat er voor deze groepen geen gezondheidsrisico is. In het document hieronder lees je erover.