Vervoerders : Betrouwbaar spoor

Het spoor is een van de veiligste en betrouwbaarste manieren van reizen. Ook al is het spoor drukbezet, toch komen miljoenen passagiers en goederen elke dag weer probleemloos aan op hun plaats van bestemming. En als er een verstoring is, dan liggen onze draaiboeken klaar om deze zo snel mogelijk op te lossen.

Goed voorbereid

Geen dag is hetzelfde op het spoor. Een wisselstoring, een storm, een defecte trein. Er kunnen altijd onverwachtse dingen gebeuren. Gelukkig zijn wij goed voorbereid om in te spelen op onverwachtse gebeurtenissen. Zodat het treinverkeer er geen hinder van ondervindt, of zo snel mogelijk weer op gang komt. Als vervoerder heb je immers geen tijd om lang te wachten: reizigers of goederen moeten vervoerd worden.

Internationale verstoringen

Internationale vervoerders kunnen soms last krijgen van internationale verstoringen. Denk aan stakingen in het buitenland, waardoor goederentreinen te laat arriveren op hun bestemming in Nederland. ProRail en andere Europese spoorbeheerders zoeken elkaar steeds meer op om overlast over de grens te voorkomen.

Snel reageren dankzij draaiboeken

Om snel te kunnen reageren op verstoringen, werken we met Trein Incident Scenario’s (TIS's): draaiboeken voor verschillende soorten calamiteiten. In zo’n draaiboek staat wie er gewaarschuwd moet worden, wat de prognose is en hoe de verstoring moet worden opgelost.

Vier strategieën om de verstoring op te lossen

Bij een verstoring willen we uiteraard zo snel mogelijk de dienstregeling herstellen. Dat is in ieders belang. Om dat te kunnen doen, laten we de dienstregeling in eerste instantie juist los. We passen de treinenloop aan. Dat betekent: minder treinen of treinen die anders rijden. Dat stelt ons in staat om de verstoring zo snel mogelijk op te lossen. Als dat gebeurd is, richten we ons weer op de dienstregeling.

Zo lossen we een verstoring op

We hebben vier strategieën om een verstoring zo snel mogelijk op te lossen.

  1. Versperringsmaatregelen:
    Is een spoor, vrije baan of emplacement buiten gebruik door een versperring? Dan isoleren we die versperring. Zo voorkomen we een ‘sneeuwbaleffect’ in het spoorsysteem.
  2. Inzet van TAD’s (Trein Afhandelings Documenten):
    Met deze draaiboeken van regionale en landelijke vervoerders kan de treindienstleider per station treinen keren, en naar vrije banen leiden. Zo voorkomen we dat een getroffen knooppunt ‘volloopt’, wat het hele spoorsysteem beïnvloedt.
  3. Treinen splitsen op knooppunten en landelijke dienstregeling uitdunnen:
    Op knooppunten binnen een regio splitsen we treinen. Een deel blijft in de regio en een deel rijdt door. Op deze manier voorkomen we landelijke vertragingen. Een andere maatregel is het uitdunnen van de landelijke dienstregeling. Dan rijden er in heel Nederland minder treinen.
  4. Gegarandeerde overstappen op de laatste treinen van de dag.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers