: De verhalen van 2022
Op en rond het spoor vinden we aan de lopende band mooie verhalen. Sommige verwerken we in series, sommige staan helemaal op zichzelf. Ook in 2022 hadden we genoeg te vertellen over onderwerpen die wij bijzonder of belangrijk vonden. Hieronder de vijf meest gelezen verhalen van het afgelopen jaar.
De dieseltrein moet verdwijnen
In de Achterhoek werd het spoor geblokkeerd om aandacht te vragen voor de stikstofplannen van het kabinet. Zo probeerden boeren te voorkomen dat dieseltreinen nog langer stikstof uitstoten. En daar hadden ze ergens wel een punt.
Complexiteit op de Calandbrug
Soms lijkt iets simpel, maar blijkt het heel complex. Dat is ook het geval bij de defecte Calandbrug. Deze brug is sinds 10 mei 2022 afgesloten voor wegverkeer. Dat is vervelend, vooral voor de inwoners van Rozenburg.
Sleutelfiguren in het project
Om de groei van treinverkeer mogelijk te maken, wordt de komende jaren flink gewerkt aan het spoor. Ook in 's Hertogenbosch en Vught. Rob Nawijn en Richard Bosch zijn daar sleutelfiguren in het project. Wie zijn ze en wat beweegt ze?
Robots voor het spoor
Het heeft wel wat weg van een hondje. Maar dan van metaal, geel en hij is beter getraind dan de gemiddelde terriër: ProRail test of robots als SPOT en ANYmalD het werk op en rond het spoor veiliger en efficiënter kunnen maken.
Energietransitie
ProRail gebruikt als spoorbeheerder ongeveer evenveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Het gasverbruik ligt gelijk aan dat van een dorp van 8.000 inwoners. Toenmalig COO Ans Rietstra vertelde over onze plannen voor een energietransitie.
We publiceerden natuurlijk nog veel meer verhalen. Wil je die lezen? Kijk dan op de speciale overzichtspagina.