Vinden zonder zoeken om te graven zonder sleuf

Nieuws

21 november 2022

Een van de nieuwe innovatiepartners van ProRail is Allinq, specialist in de aanleg van complexe telecominfrastructuur. Allinqs innovatie vergroot snelheid en precisie bij detectie en aanleg van kabels en leidingen onder de grond. Rutger van de Graaff: “Het is deels nog een idee in ontwikkeling. Het voordeel bij ASAP is dat de oplossingen niet kant en klaar hoeven te zijn.”

Fouten maken mag

In Allinqs futuristische lab in Harderwijk wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe technologie. Motto: kleine stapjes en fouten maken mag, anders kom je niet verder, legt innovatiemanager Rutger van der Graaff uit. Hij vertelt enthousiast over de start van ASAP. “Meestal worden bedrijven meteen vanuit inkoop-perspectief benaderd om met oplossingen te komen. Bij ASAP was dat niet het geval, met deze nieuwe uitvraag. Dat inzoomen op innovatie is een verademing. We voelden ons echt uitgedaagd.” Ook de eerste online bijeenkomsten vielen in de smaak. “Hilarische momenten, ik heb lopen dichten, ik heb een dansje gedaan, het was erg leuk! Dus complimenten aan ProRail voor deze aanpak.”

Innovatiemanager Rutger van der Graaff
Innovatiemanager Rutger van der Graaff

Vinden zonder zoeken

Van huis uit is Allinq een bedrijf dat ondergrondse kabels en leidingen aanlegt. In de praktijk is het best lastig om op basis van bestaande tekeningen te zien waar die kabels en leidingen liggen, legt Van der Graaff uit. “Bovendien werkt het niet altijd goed. Daarom wilden wij eerst een oplossing aandragen voor het lokaliseren van ondergronds materieel. We hebben conventionele technieken bekeken, maar die hebben last van water in de grond en overspraak, interferentie tussen verschillende signalen. Daarbij stuit je vaak op de vraag: wáár ligt hij nou, die buis? Je wilt hem niet zoeken, je wilt hem in één keer vinden. Vandaar: vinden zonder zoeken.”

En daarvoor bedachten Van der Graaff en zijn team ‘slimme sensoring’. “We werken al met een ‘meetprobe’, een soort kabeltje met een mini-zender. Daarmee kun je direct zien in welke richting je moet lopen om kabels en leidingen op te sporen. Maar we hebben ook een innovatie: de ‘matrixscanner’. Een nieuw concept om meerdere detectiemanieren samen te voegen in één apparaat.”

Sleufloos graven

Als het 100 procent zeker is waar kabels en leidingen in een bepaald tracé liggen, kan een ‘alternatieve aanlegmethodiek’ het installatieproces versnellen. ‘Sleufloos graven’ is zo’n methodiek. “Niet meer met de traditionele schop of graafmachine een brede geul graven in de grond, maar met een soort mes door de grond snijden en in één beweging de kabel of buis in de grond leggen, automatisch op de juiste diepte. Daarna drukt de machine ook de smalle snede in de grond weer dicht.”

Het mooie is: dit idee bestaat al. De technologie is beschikbaar en er is een prototype. “Maar langs het spoor gelden andere regels en restricties. Ons innovatiepartnership heeft dan ook als doel deze aanlegmethodiek spoorspecifiek te maken voor ProRail. Daarbij onderzoeken we ook of er nog andere oplossingen zijn.”

Met sleufloos graven kun je met een soort mes in één beweging de kabel in de grond leggen, op de juiste diepte.
Met sleufloos graven kun je met een soort mes in één beweging de kabel in de grond leggen, op de juiste diepte.

Samenwerking in het ‘ecosysteem’

Wie nu denkt: hé, die detectie van kabels en leidingen heb ik eerder gezien, vergist zich niet. Er is nog een innovatie die ondergrondse kabels en leidingen detecteert en dat is de grondradar van Heijmans Infra, een andere innovatiepartner van ProRail. Sinds de gunning zijn Heijmans en Allinq in gesprek over verdere samenwerking.

Van der Graaff is er blij mee: “Ik vergelijk innovatie met een ecosysteem, waarin de onderdelen afhankelijk zijn van elkaar en elkaar versterken. Je doet het niet alleen, daarom zeg ik wel eens: we gaan van egosysteem naar ecosysteem. We staan voor de nodige uitdagingen, maar als we elkaars technologie combineren, en misschien nog dingen toevoegen, kunnen we met nog meer zekerheid de ondergrondse infrastructuur in kaart brengen. Dat is de kracht van het ecosysteem.”

De factor mens

De grootste uitdaging is echter niet de techniek, maar de mens zelf, vindt Van der Graaff. “Bij innovatie gaat het om veranderbereidheid. In hoeverre zijn mensen in staat mee te bewegen met de nieuwe ontwikkelingen? Wij hebben meer dan genoeg ideeën voor innovatie, maar de uitdaging blijft die om te zetten in een werkend product. Ons ideale einddoel is dat we  bijdragen aan de doelstellingen van ProRail, de versnelling van ERTMS.”

Aan enthousiasme geen gebrek bij Allinq. “Een opsteker bij ASAP is dat de oplossingen niet kant en klaar hoeven te zijn. Onze matrixscanner is nu nog slechts een idee, en we gaan gezamenlijk in ons lab onderzoeken of het werkt. Hartstikke leuk. En als meer mensen van ProRail willen komen kijken: van harte welkom!”

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers