: De Christian van der Linden & Cor Strik bruggen
We kennen spoorbruggen met bijzondere techniek, een opvallend uiterlijk, een mooie geschiedenis, maar ook bruggen waarbij de naam verwijst naar een achtergrondverhaal. Zo ook deze twee bruggen in Amersfoort, ter hoogte van de Laakboulevard en bij de Amsterdamseweg. Die dragen vanaf nu de naam van Soldaat der 1e klasse Christian van der Linden en Korporaal Cor Strik. Twee militairen uit Amersfoort die omkwamen tijdens hun dienst.
Soldaat der 1e klasse Christian van der Linden brug
Soldaat der 1e klasse Christian van der Linden is geboren op 19 mei 1975 in Amersfoort en was bij overlijden daar nog woonachtig. Tijdens zijn 2e uitzending in Bosnië is Christian op 11 februari 1997 om het leven gekomen. Hij was samen met nog 8 collega’s bezig met een verkenningsrit in een YPR (pantservoertuig) in de omgeving van Novi Travnik (Bosnië). De route waarop het voertuig zich bevond was door het slechte weer bedekt met ijs en modder. Tijdens de bewuste rit begon het pantservoertuig plotseling te glijden en stortte 150 meter omlaag een ravijn in. Twee militairen, onder wie Christian, verloren het leven. De 7 overige inzittenden raakten gewond. Omwonenden snelden direct toe en verleenden hulp, maar dat mocht voor Christian en zijn collega niet meer baten. Christian is overgebracht naar Nederland en begraven op de Gemeentelijke Begraafplaats “Rusthof” te Amersfoort.
Korporaal Cor Strik brug
Korporaal Cor Strik is geboren op 30 december 1985 in Amersfoort en was bij overlijden daar nog woonachtig. Tijdens zijn uitzending in Afghanistan is hij op 20 april 2007 gesneuveld. Cor maakte deel uit van de Tijgercompagnie van de 11e Luchtmobiele Brigade. Hij liep op 20 april 2007 met collega’s een voetpatrouille ter ondersteuning van operatie Achilles. Een operatie die in het Noorden van Helmand reconstructiewerkzaamheden aan o.a. een energiecentrale mogelijk moest maken.
Tijdens de patrouille trapte Cor op een landmijn en was op slag dood. Zijn stoffelijk overschot werd naar Nederland overgebracht en ter aarde besteld op de R.K. Begraafplaats O.L.V. te Amersfoort. In 2020 verzoeken de ouders van Cor om hem te laten opgraven en alsnog te cremeren. In samenwerking met Defensie, de Oorlogsgravenstichting en de Bergings- en Identificatiedienst Defensie werden de stoffelijke resten van Cor op 30 maart 2021 opgegraven en gecremeerd. De urn met de zijn as is thuis op een speciale plek geplaatst.
Spoorbruggen in oorlogstijd
Bruggen waren (en zijn) in tijden van oorlog van groot belang. Het zijn toegangswegen, vluchtwegen, transportwegen, het contact met de buitenwereld; een doelwit dus. Het bouwen of vernielen van een brug heeft grote impact in oorlogstijd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld, werden veel spoorbruggen, maar ook stations, emplacementen en spoorlijnen vernield. Onder andere in Deventer en Tilburg.
In het begin van de oorlog, in 1940 bombardeerden de Duitsers het station van Tilburg en Roosendaal. Om daarmee het wegtrekken van de geallieerde legereenheden uit het zuiden te belemmeren. En waarbij je misschien denkt dat wegen en bruggen enkel werden vernield door de vijand was dat zeker niet het geval. Tilburg liet een Nederlandse militaire eenheid, midden in de nacht, vier spoorbruggen over het Wilhelminakanaal opblazen om zo de Duitse opmars tegen te gaan. De spoorbruggen werden later in de oorlog weer hersteld, maar ook wéér vernield.
In de ochtend van 15 oktober 1944 werd Deventer opgeschrikt door een geallieerd bombardement op de spoorbrug. Dit om de constante toestroom van transporten en route naar het front te stoppen. De brug beschadigde, maar kon in gebruik blijven. Later wisselden de plannen omtrent de spoorbrug. Toen was het voor de geallieerden toch een belangrijk onderdeel van de infrastructuur waar de bevrijdingslegers gebruik van konden gaan maken. Maar, een jaar later in 1945 bliezen de Duitsers de brug op.
Maatschappelijk zichtbaar maken
Op initiatief van de Stichting Coördinatie 75 jaar Vrijheid heeft het ministerie van Defensie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met het Veteranen Platform een plan ontwikkeld om bruggen en viaducten te vernoemen naar de militairen die tijdens hun inzet voor vredesmissies, vanaf de VN-missie in Korea zijn omgekomen. Doelstelling van dit project is het maatschappelijk zichtbaar maken van militairen die in het recente verleden in het kader van de vrijheid hun leven gaven. Een belangrijk project waar ProRail graag aan bijdraagt.
Wist je dat ProRail ook nu tijdens projecten nog vaak te maken heeft met het verleden zoals de Tweede Wereldoorlog? In 2021 stuitte onze archeologen op munitie bij een overweg in Almen en vertellen het verhaal van piloot Raymond Cammock. Vind je dit interessant? Luister dan naar de ProRail podcast Oud Nieuws. Daarin brengt Joost Prinsen het verleden tot leven aan de hand van archeologische vondsten bij het spoor.