Processen en systemen : TimeTable Redesign
ProRail verdeelt de capaciteit op het Nederlandse spoorwegnetwerk. Zo kunnen vervoerders treinen laten rijden en worden werkzaamheden aan de infrastructuur ingepland. Dit proces gebeurt al jaren op dezelfde manier en is verouderd. Het past niet meer goed bij de behoefte van de vervoerders en bij de Europese plannen voor het spoor.
Forse stijging
In heel Europa wordt de komende vijftien jaar een forse stijging van het treinverkeer verwacht. Dit is onder andere het gevolg van een verschuiving van (goederen)vervoer over de weg naar (goederen)vervoer per spoor. En ook de internationale reizigerstreinen worden steeds populairder en snoepen reizigers af van de luchtvaart.
Om de verwachte groei aan te kunnen en de Europese (klimaat)ambities waar te maken is er op sommige plekken nieuwe infrastructuur nodig en dit is zeer kostbaar. Maar dat alleen is niet genoeg. Net zo belangrijk is het namelijk om het bestaande spoorwegnetwerk béter te benutten. Daarvoor is RailNetEurope het programma TimeTable Redesign (TTR for Smart Capacity Management) gestart. In heel Europa werken infrastructuurbeheerders en spoorwegondernemingen samen aan een snellere, makkelijkere en efficiëntere manier om capaciteit op het spoor te verdelen.
Voordelen voor reizigersvervoerders
Internationaal treinverkeer moet concurreren met de luchtvaart. Een van de grootste struikelblokken daarbij is het kopen van een kaartje. Een vliegticket is een half jaar voor vertrek al te koop, terwijl je een kaartje voor een trein soms pas enkele weken van tevoren aan te schaffen is. Met TimeTable Redesign wordt de capaciteit zes weken eerder verdeeld, waardoor de vervoerders ook veel eerder de kaartverkoop kunnen starten.
Een ander bijkomend voordeel is dat werkzaamheden aan het spoor eerder worden verwerkt in de dienstregeling en beter internationaal worden afgestemd. Hierdoor wordt de dienstregeling stabieler en wordt de kans op hinder door werkzaamheden kleiner.
Voordelen voor goederenvervoerders
Spoorgoederenvervoerders vragen om flexibiliteit. Zij werken in een dynamische omgeving waarin vraag en aanbod voortdurend veranderen. In het huidige proces is het lastig om een efficiënte rit over landsgrenzen heen te plannen. Met TimeTable Redesign kunnen we dit veranderen. We noemen dat 'rolling planning': infrastructuurbeheerders, zoals ProRail, gaan capaciteit reserveren voor het rijden van goederentreinen. Deze capaciteit wordt ook daadwerkelijk vrijgehouden, zodat goederenvervoerders tot kort voor vertrek een rit binnen deze capaciteit kunnen aanvragen.
Implementatie
ProRail is al begonnen met de implementatie van het nieuwe, Europese proces. We werken bijvoorbeeld al volgens de Capaciteitsstrategie. Dit is de eerste fase uit het nieuwe TimeTable Redesign-proces. Ook is het eerste capaciteitsmodel voor 2025 inmiddels gepubliceerd.
Andere onderdelen uit het verbeterde proces voor capaciteitsmanagement duren wat langer voordat ze zijn ingevoerd. Dit komt omdat er eerst nieuwe Europese wetgeving nodig is en onze ICT-systemen moeten worden aangepast. Tussen 2025 en 2028 verwachten we dat we elk jaar een stukje van het verbeterde proces kunnen invoeren zodat onze klanten steeds meer kunnen profiteren van de voordelen.
Meer weten?
Er is uitgebreide informatie over TimeTable Redesign beschikbaar op websites van de gezamenlijke infrastructuurbeheerders en van de spoorwegondernemingen in Europa.
Brochure over TimeTable Redesign van RailNetEurope (pdf) Brochure over TTR van RailNetEurope (pdf)
Capaciteitsstrategie 2028 (pdf) Capaciteitsstrategie 2028 (pdf)
Capaciteitsstrategie 2027 (pdf) Capaciteitsstrategie 2027 (pdf)
Capaciteitsmodel dienstregeling 2026 (pdf) Capaciteitsmodel dienstregeling 2026 (pdf)
Capacity model timetable 2026 (pdf) Capacity model timetable 2026 (pdf)