Wat is een geluidsproductieplafond (gpp)?
Veelgestelde vraag
Geluidsproductieplafonds (gpp’s) stellen een heldere grens aan de toelaatbare hoeveelheid geluid. Zo voorkomen ze een onbelemmerde groei van geluid door toenemend verkeer. Voor zowel de weg als het spoor zijn gpp’s vastgesteld. We beperken ons hier tot het spoor.
Gpp’s: berekenen, niet meten
Gpp’s zijn vastgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het zijn maximaal toegestane waarden voor de gemiddelde geluidswaarde van een kalenderjaar, op referentiepunten aan weerszijden van het spoor op 50 meter afstand, 100 meter uit elkaar en op 4 meter hoogte.
Dit zijn geen fysieke punten, maar ruim 57.000 (virtuele) punten in een digitaal rekenmodel. Dit model is in 2012 opgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De geluidsproductie wordt dus berekend, en niet gemeten.
Gpp’s: alleen doorgaand verkeer op de vrije baan
Gpp’s gaan alleen over geluid van doorgaand treinverkeer op de vrije baan. Alle andere soorten geluid die door treinen worden veroorzaakt, vallen hier dus buiten. Deze soorten geluid zijn dus niet op deze manier te controleren.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Wat is dat piepende geluid als er een trein door een bocht rijdt?
- Welke stappen zet ProRail om het MJPG in mijn gemeente uit te voeren?
- Wat is er sinds de start van het MJPG (in 2012) gebeurd?
- Wat is de planning voor de aanbesteding van raildempers voor het MJPG?
- Wat is de planning voor gevelisolatie van het MJPG?
- Wat is de planning voor de geluidsschermen van het MJPG?
- Wat is de planning van de bouwwerkzaamheden voor het MJPG?
- Wanneer is het proces met de saneringsplannen voor het MJPG afgerond?
- Welke maatregelen neemt ProRail tegen geluidsoverlast van treinen?
- Hebben testritten op de HSL invloed op het plaatsen van geluidsschermen?
- Waarom wacht NS niet met testen totdat er geluidsschermen zijn geplaatst?
- Kunnen testritten op de HSL gecombineerd worden met onderhoudswerk?