Waarom kapt en snoeit ProRail langs het spoor?
Veelgestelde vraag
Vallende takken en bomen op het spoor en bovenleidingen kunnen zorgen voor vertragingen, stremmingen en onveilige situaties - voor treinverkeer en reizigers. Herstel van spoor en bovenleidingen betekent bovendien een flinke kostenpost.
Daarom heeft ProRail een kap- en snoeiprogramma voor groen langs het spoor. Dat snoeien doen we 'van laag naar hoog'. Vooral in bosrijke gebieden heeft dat een positief bijkomstig effect. Want de ecologische bermen die zo ontstaan, blijken ideale foerageer- en nestelplekken voor vogels. Maar ook goede schuilplekken voor ringslangen, marterachtigen en hagedissen.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Gebruikt ProRail chemische bestrijdingsmiddelen (bijvoorbeeld glyfosaat) om onkruid langs het spoor te bestrijden?
- Ik heb last van de eikenprocessierups. Wat doet ProRail daaraan?
- Wie is er verantwoordelijk voor het verwijderen van de Reuzenberenklauw?
- Wat doet ProRail tegen de Reuzenberenklauw?
- Waarom is de Reuzenberenklauw een gevaarlijke plant?
- Wat is de Reuzenberenklauw?
- Is de Japanse duizendknoop gevaarlijk voor het treinverkeer?
- Wie is er verantwoordelijk voor het verwijderen van de Japanse duizendknoop?
- Wat doet ProRail tegen de Japanse duizendknoop?
- Wat is de Japanse duizenknoop?
- Wordt ProRail overvallen door de das?
- Zijn er nog meer beschermde dieren die een risico vormen voor het treinverkeer?