Hoe werkt de stroefmakende gel Sandite op glad spoor?
Veelgestelde vraag
Sandite is een gel vermengd met zand en metaaldeeltjes. Deze stroefmakende gel wordt vanuit acht reizigerstreinen op de rails gespoten en door de treinwielen hard op het spoor gedrukt. Hierdoor wordt de gladde laag van platgereden blaadjes kapot gemaakt.
We brengen Sandite aan op rails in bosrijke gebieden op plaatsen waar treinen moeten afremmen en optrekken. Dat betekent ongeveer een kilometer vóór en ná een station. Doordat we Sandite vanuit reizigerstreinen op de sporen spuiten, hoeven we er geen extra treinen voor in te zetten. De zogenaamde Sandite-treinen worden voor de herfst in de dienstregeling opgenomen op trajecten waar dat nodig is.
Het aanbrengen van Sandite gebeurt tijdens de herfst op alle dagen van de week aan het begin van de reizigersdienst, of vaker als het nodig is.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Waarom zijn in sommige landen de spoorstaven wit?
- Waarom is de overweg langer gesloten in de herfst?
- Wat zijn vierkante wielen?
- Stapt ProRail over op elektrische wisselverwarming?
- Waarom rijden de treinen in andere landen wel als het sneeuwt
- Wat doet Prorail tegen rijp en ijzel op de bovenleiding?
- Wat zijn rijp en ijzel?
- Waarom heeft het spoor zoveel last van sneeuw?
- Waarom rijden er geen treinen bij sneeuw?
- Waarom vallen treinen soms uit?
- Waarom rijden er morgen minder treinen bij sneeuw?
- Wordt er iets gedaan tegen het uitzetten van de rails bij hitte?