Wat zijn specifieke maatregelen binnen LVO?
Veelgestelde vraag
Voor sommige overwegen zijn generieke maatregelen niet afdoende. Dan zijn specifieke maatregelen gewenst. De aanvragers van specifieke maatregelen zijn wegbeheerders en/of decentrale overheden. Zij kunnen in aanmerking komen voor een bijdrage vanuit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). Daarvoor gelden wel strikte voorwaarden:
- Het Rijk draagt maximaal 50 procent van de meest kosteneffectieve oplossing bij. Is een maatregel niet kosteneffectief? Dan kan het Rijk besluiten een vaste bijdrage te doen.
- De aanvrager moet bereid zijn om samen met het LVO-team te zoeken naar meerdere innovatieve en kosteneffectieve oplossingen. Waarbij aandacht is voor zowel spoor, wegverkeer als de omgeving. Zo stimuleert het LVO een integrale aanpak. Het doel hiervan is het aantal incidenten op zoveel mogelijk overwegen te verminderen.
Lees hier meer over het LVO.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Mag ik nog wel over een openbare onbeveiligde overweg (NABO) rijden?
- Waar kan ik terecht om een oplossing voor een particuliere NABO te bespreken?
- Wat doet ProRail eraan om het sluiten van een onbeveiligde overweg (NABO) te versnellen?
- Waarom sluit ProRail niet alle NABO's direct af?
- Wat is het verschil tussen een openbare en een particuliere overweg (NABO)?
- Waarom wil ProRail van alle overwegen af?
- Wat is de rol van IenW in het programma NABO?
- Wat is de rol van ProRail in het programma NABO?
- Wat is het programma NABO?
- Waarom toeteren treinen soms bij overwegen?
- Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met een bekeuring bij een overweg?
- Waarom staan overwegbomen schuin?