Waarom sluit ProRail volkstuinen langs het spoor?
Veelgestelde vraag
ProRail is spoorbeheerder. Als beheerder van het spoor hebben wij twee belangrijke taken.
Dit zijn:
1) We moeten de veiligheid op en rond het spoor garanderen.
2) We moeten ervoor zorgen dat treinen ongehinderd kunnen rijden.
Maar in de loop der jaren is er veel veranderd. Er rijden veel meer en snellere treinen op het spoor. Daarom schermen wij het spoor zoveel mogelijk af.
Volkstuinen
Toch zijn er steeds vaker onregelmatigheden en soms ongelukken rond het spoor. Mensen gebruiken de spoorbaan als sluiproute of als uitlaatplek. Maar ook als toegangsweg naar hun volkstuin.
Ook beperken deze volkstuinen ons steeds meer in onze onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. Daarom hebben wij ons volkstuinenbeleid moeten wijzigen. Zogenoemde onveilige volkstuinen zijn niet langer toegestaan. Dit zijn tuinen dicht bij het spoor of alleen bereikbaar via (een pad langs) het spoor. De contracten van deze volkstuinen worden opgezegd.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Mag ik nog wel over een openbare onbeveiligde overweg (NABO) rijden?
- Waar kan ik terecht om een oplossing voor een particuliere NABO te bespreken?
- Wat doet ProRail eraan om het sluiten van een onbeveiligde overweg (NABO) te versnellen?
- Waarom sluit ProRail niet alle NABO's direct af?
- Wat is het verschil tussen een openbare en een particuliere overweg (NABO)?
- Waarom wil ProRail van alle overwegen af?
- Wat is de rol van IenW in het programma NABO?
- Wat is de rol van ProRail in het programma NABO?
- Wat is het programma NABO?
- Wat zijn specifieke maatregelen binnen LVO?
- Kan ProRail goederenvervoerders aanspreken op trillingen?
- Wanneer kan ProRail maatregelen nemen bij trillinghinder?