Wat doet ProRail tegen koperdiefstal?
Veelgestelde vraag
Koperdiefstal is moeilijk te voorkomen. Toch proberen we er zo veel mogelijk grip op te krijgen. Met resultaat, want de afgelopen tijd is het aantal diefstallen flink gedaald.
We zetten onder meer camera’s en buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) in, maar ook particuliere bewakers met honden. Omwonenden en aannemers hebben we gevraagd bij onraad direct de politie te bellen. Mede door hun oplettendheid heeft de politie al meerdere koperdieven in de kraag gevat.
Maar we doen meer: met de politie, het Openbaar Ministerie en de Metaal Recycling Federatie hebben we de handen ineen geslagen en afspraken gemaakt over gezamenlijke aanpak van koperdiefstal in Actie Koperslag. Deze afspraken gaan onder meer over extra politie-inzet en een identificatieplicht bij de handel in koper. Zo kunnen we in elk geval heling tegengaan.
Daarnaast onderzoeken we de bruikbaarheid van minder kostbare alternatieven voor koper, zoals aluminium. Meer weten? Lees Aanpak koperdiefstal werpt vruchten af.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Waarom is koperdiefstal zo’n probleem op het spoor?
- Ik heb een vraag over vervangend vervoer. Waar kan ik terecht?
- Worden er altijd bussen ingezet bij grote storingen?
- Regelt ProRail vervangend vervoer bij werkzaamheden?
- Wat doet Prorail tegen rijp en ijzel op de bovenleiding?
- Wat zijn rijp en ijzel?
- Waarom heeft het spoor zoveel last van sneeuw?
- Waarom rijden er geen treinen bij sneeuw?
- Waarom vallen treinen soms uit?
- Waarom rijden er morgen minder treinen bij sneeuw?
- Welke maatregelen neemt ProRail tegen geluidsoverlast van treinen?
- Waarom informeert ProRail via een e-mail en niet meer via een papieren brief?