’Maak het Europa makkelijk’ : De toekomst van Europees treinverkeer
Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, te hoge ticketprijzen, Zuidasdok met het derde perron op Amsterdam Zuid, ERTMS en de hele Europese treinplanning op de schop. Het kwam allemaal aan bod tijdens een debatavond in De Balie in Amsterdam. De vraag die centraal stond: Hoe ziet de toekomst van het Europese treinverkeer eruit?
Europese verkiezingen
In de aanloop naar de Europese verkiezingen (6 juni 2024) een mooi onderwerp, want in Brussel gaan ze erover. Daar wordt bepaald of er een nieuw en makkelijker ticketsysteem gaat komen en of een vlucht van 750 kilometer nog wel mag of verplicht moet worden ingeruild voor een treinreis.
Amsterdam
De avond bestond uit verschillende onderdelen. Een daarvan was een gesprek tussen Harro Homan, regiodirecteur Randstad Noord van ProRail, Elmer van Buuren, CEO van nachttreinvervoerder European Sleeper en Melanie van der Horst, wethouder Verkeer en Vervoer in Amsterdam. Al snel bleek dat Amsterdam een belangrijke rol speelt in de toekomst van het internationale treinverkeer.
Twee projecten zijn daarvoor belangrijk. Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Haarlemmermeer en het verbouwen van Zuidasdok. Deze zijn regionaal, nationaal en internationaal relevant. De genoemde projecten zijn bovendien erg concreet en daarin ziet Harro Homan de oplossing om Europa te laten bewegen. Harro: “Daar wordt de regelgeving bepaald, maar daar is ook het geld. Maak het Europa makkelijk. Kom met een lijstje van projecten die internationaal treinverkeer stimuleren.”
Lees meer over het belang van deze projecten Lees meer over het belang van deze projecten
Wie is aan zet?
Ligt de bal dan bij Europa? Op veel gebieden wel, maar internationale treinen laten rijden is lastig en bureaucratisch. “We willen het allemaal, zei wethouder Melanie van der Horst, “maar als puntje bij paaltje komt, gebeurt er te weinig.” Om maar een belangrijk punt te noemen: de planning van internationale treinen in Europa.
Nu maakt elk Europees land eerst een planning voor de eigen vervoerders en daarna wordt gekeken of er plek is voor internationale treinen. Harro Homan: “Laten we dat andersom doen. Eerst de internationale treinen en dan de nationale. Met EuroLink werken we daar samen met onze collega-spoorbeheerders in Europa hard aan” Die planning omgooien, dat zag Elmer van Buuren van European Sleeper wel zitten. “Internationale treinen zijn in de planning nu een stiefkindje.”
Een hoger plan
Het is duidelijk: er is werk aan de winkel in Europa. Na het gesprek was er een debat tussen vier kandidaat Europarlementariërs. Zij willen alle vier het Europese treinverkeer naar een hoger plan tillen. Daar heeft de Europese Commissie al een voorstel voor gedaan. Dat stemt in ieder geval positief.