: Een verschil tussen dag en nacht

We ontkomen er niet aan. Vanaf 2024 zullen we vaker doordeweeks en overdag werken aan spoor en station. Dat gaat meer hinder opleveren, voor reizigers, vervoerders en verladers, maar het is noodzakelijk.

Uitdaging

We zijn er om treinverkeer veilig en betrouwbaar te laten verlopen en om meer treinen in de toekomst mogelijk te maken. En al het werk dat daarmee gemoeid gaat, kunnen we niet alleen in nachten en weekenden uitvoeren. De reden is: we moeten steeds meer werk aan het spoor verrichten. En er liggen flinke uitdagingen op de loer die dat moeilijker kunnen maken.

Denk aan stikstofregels, dassen en bevers, nieuwe eisen voor de uitvoering van werkzaamheden en een tekort aan materiaal, materieel en mensen. Bovendien neemt het verkeer over het spoor toe. En meer gebruik van infrastructuur betekent meer onderhoud.

2024

Concreet gaan we in 2024 op zes plekken doordeweeks, overdag en buiten de vakanties aan de slag. Dit zijn allemaal werkzaamheden in Friesland. Ook het goederenvervoer gaat hinder ondervinden: we gaan op maandagochtenden onderhoud doen op de Havenspoorlijn en de Betuweroute.

Lees meer in het nieuwsbericht Lees meer in het nieuwsbericht

Bundelingen

Tot nu toe kozen we voor langere werkperiodes vaak vakanties en weekenden uit. Ook doen onze aannemers veel dagelijks onderhoud aan het spoor in de nacht. Deze manier van werken ontziet vooral reizigers (forenzen). Niet alleen de reizigers over het spoor, maar ook die op de weg, want hoe meer mensen de trein kunnen nemen, hoe korter de files tijdens spits.

Door bundelingen van werk in specifieke periodes, zijn alle mensen en spullen op dezelfde momenten bezet. Méér werk verzetten kan dan simpelweg niet, door een gebrek aan mankracht, machines of materialen. Op een gegeven moment kunnen we simpelweg (fysiek en logistiek) niet nóg meer tegelijkertijd doen. Door vaker doordeweeks, overdag en buiten de vakanties te gaan werken, kunnen we het werk spreiden en zo meer doen dan volgens de ‘oude’ methode (die we ook blijven toepassen) mogelijk is.

Capaciteitsverdeling

We doen niet alleen onderhoud en vernieuwing van spoor en stations, we regelen ook de logistiek rondom het dagelijkse treinverkeer. We verdelen de ruimte op het spoor. Er zijn in 2024 meer buitendienststellingen en dat geeft minder plek voor het laten rijden van treinen. Aan de andere kant groeit de belangstelling voor internationale treinen en neemt het goederenvervoer per spoor elk jaar toe. Dat maakt de capaciteitsverdeling een complexe puzzel.

Lees meer over capaciteitsverdeling Lees meer over capaciteitsverdeling

Zomerwerk

De gevolgen van de schaarste werden dit jaar (2023) al zichtbaar. In de drukste maanden voeren we heel veel uit. We noemen dat zomerwerk. Maar waar we dat voorheen van eind juni tot eind augustus deden, strekte het zich nu van eind mei tot ver in september uit. En dat zal de komende jaren steeds vaker nodig zijn.

Het zorgt voor meer hinder voor mensen die met de trein naar het werk reizen. En voor goederenvervoerders en verladers. En het zorgt voor meer afstemming tussen Rijkswaterstaat, gemeenten en provincies. Het is een ingewikkelde puzzel om te leggen. En ondanks het intensieve overleg, zal het steeds vaker voorkomen dat zomerse evenementen en festivals ongemak ondervinden door werkzaamheden aan spoor en station.

Komend jaar

We ontkomen er dus niet aan. In 2024 gaan we al een aantal projecten doordeweeks uitvoeren: overdag en buiten de vakanties. Maar dat is eigenlijk een voorproefje. We zijn op dit moment met vervoerders en andere belanghebbenden in gesprek over de periodes van werkzaamheden in 2025.

Lees ook

Meer werk, meer uitdagingen Meer werk, meer uitdagingen

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers