Meer spoorwerk overdag en doordeweeks
Nieuws
ProRail gaat vaker overdag en doordeweeks aan het spoor werken. Sinds jaar en dag plannen wij grote werkzaamheden vooral in de weekenden en vakantieperiodes. Dit om hinder voor reizigers, verladers en vervoerders zoveel mogelijk te voorkomen. Maar door verschillende uitdagingen is dit niet langer een vanzelfsprekendheid. Daarom gaan spooraannemers nu ook aan de slag buiten de weekenden en vakanties. In 2024 krijgt vooral Friesland hier mee te maken. De komende jaren zal dit steeds vaker en op meer plekken nodig zijn.
Uitdagingen
We hebben te maken met verschillende uitdagingen, zoals personeelstekorten en strenge wetgeving rondom flora en fauna. Maar ook veiligheid en een grote toename van onderhoudswerk en projecten om spoorcapaciteit uit te breiden vragen om oplossingen. Binnen ProRail houdt een team van experts zich hiermee bezig. Veel van deze oplossingen zijn niet relevant voor de buitenwereld. Werken buiten de weekenden en vakanties wel. Dit zal zorgen voor meer hinder voor reizigers, verladers en (goederen)vervoerders. Maar het is nodig voor goed onderhouden spoor en capaciteitsuitbreidingen in de toekomst.
Friesland
In juni 2024 zijn er zes buitendienststellingen die doordeweeks, overdag en buiten de vakanties plaatsvinden. Deze werkzaamheden zijn allemaal in Friesland en bundelen we in een periode van vijf weken. In Leeuwarden gaat groot onderhoud plaatsvinden aan de sporen van het emplacement. Daarnaast verbeteren we op dit emplacement de voorzieningen voor de vervoerders om hun treinen goed te onderhouden.
De reizigers in de wijde omgeving van Leeuwarden gaan hier helaas flink hinder van ondervinden. Station Leeuwarden telt op doordeweekse dagen buiten de vakanties rond de 10 duizend reizigers per dag. Een flink deel daarvan zal van maandag 17 juni tot en met dinsdag 9 juli niet met de trein kunnen reizen. Daardoor zullen zij met de bus of een ander alternatief van en naar hun bestemming moeten. Wij zien dit liever niet zo, maar we kunnen niet anders. Dit omdat we in de zomervakantie ontzettend veel mensen nodig hebben voor grote spoorprojecten in Amersfoort en Ede.
In de omgeving van Leeuwarden bouwen we daarnaast een onderdoorgang ter vervanging van een onbeveiligde overweg in Deinum. Tussen Heerenveen en Steenwijk doen we groot spooronderhoud en tussen Akkrum en Wolvega vindt onderhoud aan bruggen plaats. Allemaal werk dat noodzakelijk is. Zonder deze drastische beslissing hadden we dit niet op deze termijn kunnen uitvoeren.
Capaciteitsverdeling
We doen niet alleen onderhoud en vernieuwing van spoor en stations, we regelen ook de logistiek rondom het dagelijkse treinverkeer. We verdelen de ruimte op het spoor. Er zijn in 2024 meer buitendienststellingen en dat geeft minder plek voor het laten rijden van treinen. Aan de andere kant groeit de belangstelling voor internationale treinen en neemt het goederenvervoer per spoor elk jaar toe. Dat maakt de capaciteitsverdeling een complexe puzzel.
Lees meer over capaciteitsverdeling Lees meer over capaciteitsverdeling
Voorproefje
2024 is nog maar een voorproefje. We zijn op dit moment met vervoerders en andere belanghebbenden in gesprek over de periodes van werkzaamheden in 2025. Daar kunnen we inhoudelijk nog niet concreet op ingaan. Wat we wel weten is dat wat we volgend jaar in Friesland doen, de komende jaren veel vaker zal gebeuren op meer plekken in het land.
Dit is noodzakelijk om het spoor veilig te houden en om ook in de toekomst voldoende treinen te kunnen laten rijden.
Verschil tussen dag en nacht
We ontkomen er niet aan. Vanaf 2024 zullen we vaker doordeweeks en overdag werken aan spoor en station. Dat gaat meer hinder opleveren, voor reizigers, vervoerders en verladers, maar het is noodzakelijk.
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024