Amersfoort : Dit gaat één keer pijn doen

Dit gaat flink pijn doen. Maar we doen het in één keer goed. Bij Amersfoort vervangen we de treinbeveiliging. Ook vernieuwen we een groot deel van de sporen en leggen ze slimmer terug. Daarom werken bouwmanagers Paul van der Struijs en Dennis Cats en hun team deze zomer zeven weken lang door. En rijden er weinig of geen treinen.

Maar liefst zeven weken - aaneengesloten - ernstig beperkt treinverkeer rond Amersfoort. Hadden we dat niet anders kunnen plannen? Nee, zegt Paul. “Stel, we hadden het ene jaar de sporen aangepakt en het volgende jaar de treinbeveiliging. Dan zou je twee keer vier weken lang ernstige hinder hebben. Verspreiden over de weekenden is ook geen optie: dan moet je een jaar lang elk weekend aan het werk. En de werkzaamheden zijn te groot om in korte perioden op te knippen. Kortom: alle andere scenario’s zouden meer hinder voor reizigers en vervoerders geven.”

Als je verbouwt, hou je rekening met de buren.

Paul van der Struijs bouwmanager bij ProRail

Wat we wel kunnen doen: midden in de zomervakantie werken. Een periode waarin er minder mensen dagelijks met de trein naar school en werk reizen. Paul: “Als je verbouwt, hou je rekening met de buren. Hak- en breekwerk doe je als ze naar hun werk of op vakantie zijn. Zo is het hier ook een beetje.” 

Wat Paul wel een beetje jammer vindt: de reizigers gaan het resultaat van de verbouwing niet echt zíen. “Maar je gaat het wel voelen. Ervaren reizigers weten: als je van Utrecht naar Amersfoort reist kun je maar beter blijven zitten tot de trein stilstaat op het station. Want je gaat behoorlijk vierkant door de wissels heen. Na de zomer zul je merken dat de treinen soepeler Amersfoort in- en uitrijden. Je treinreis wordt comfortabeler. Én het spoor is minder storingsgevoelig.”

Wat? 

Wat niet? Aan de westkant van station Amersfoort vernieuwen we alle wissels en seinen. We leggen dertien wissels minder terug om het treinverkeer soepeler te laten lopen. Ook vernieuwen we de treinbeveiliging en daarvoor kilometers aan kabels en leidingen. 

Waarom? 

De treinbeveiliging, seinen, wissels, kabels en leidingen zijn aan het einde van hun levensduur. Die laatste liggen er al dertig jaar en geven steeds vaker storingen.  

Wanneer? 

Van 4 juli tot 19 augustus.

Wat merken reizigers hiervan?

Zeven weken lang is het treinverkeer langs Amersfoort ernstig beperkt. Twee weken daarvan is er totaal geen treinverkeer. Amersfoort is een behoorlijk knooppunt waar treinen van Oost- naar West- en Noord- naar Zuid-Nederland langskomen. NS heeft een busplan. Reizigers moeten dagelijks controleren welke route ze moeten volgen.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers