Zomerwerk 2023 : Hoogeveen
Van 8 tot 22 juni werkt ProRail aan de spoorboog bij Hoogeveen voor een kortere reistijd en een betere overstap. In de huidige situatie remmen treinen in de bocht bij Hoogeveen af tot 80 kilometer per uur. Door aanpassing van het spoor aan beide kanten van het station hoeft dat straks niet meer. De treinen kunnen dan 140 kilometer per uur blijven rijden. Dit scheelt exact 74 seconden reistijd. Dat lijkt niet veel voor de enorme hoeveelheid werk die we ervoor moeten doen, maar het leidt ertoe dat we de dienstregeling kunnen aanpassen tussen Groningen en Zwolle. En dat is belangrijk, want daardoor hebben reizigers een betere overstap in de richting van Winschoten en Roodeschool/Eemshaven.
Dit vraagt over een lengte van drie kilometer aanpassing van de ligging van de spoorbogen ter weerszijden van Hoogeveen en aanpassing van de treinbeveiliging. Om de spoorbogen te kunnen verleggen, is het bestemmingplan ter plaatse aangepast en zijn gronden verworven. Daarnaast is de ondergrond verbeterd om de stabiliteit van de nieuwe spoorbaan te kunnen garanderen. Verder zijn allerlei aanpassingen gedaan aan het station om dat veilig en prettig te houden bij treinpassages met 140 kilometer per uur, zoals perronsverbredingen.
Over een lengte van drie kilometer wordt het spoor en de bovenleiding verlegd en vernieuwd. Daarbij verplaatsen en vernieuwen we in totaal ruim 30.000 ton ballast. Het was de bedoeling het project in 2022 af te ronden. Door het ontbreken van essentiële componenten, veroorzaakt door de Oekraïneoorlog en de nasleep van de coronacrisis is de indienststelling verplaatst naar juni 2023. Het spoor moet donderdag 22 juni in de ochtend weer in dienst zijn voor de TT-nacht in Assen.