Wolfheze : Onderdoorgang
In Wolfheze vervangen we de overweg aan de Wolfhezerweg door een onderdoorgang. Met de komst van deze onderdoorgang verbetert de veiligheid en verkeersdoorstroming. Daarnaast verbeteren we het station in Wolfheze en wordt deze ook toegankelijk voor mensen die minder goed te been zijn. Ook passen we de sporen aan.
- Locatie
- Wolfheze
- Startdatum
- 2024
- Einddatum
- 2026
Veiliger en betere doorstroming
Automobilisten, fietsers en voetgangers kunnen straks veilig onder het spoor door. Door deze tunnel worden Wolfheze-Noord en -Zuid beter met elkaar verbonden, omdat er geen wachttijden meer zijn voor de spoorbomen. Met de extra treinen die we in de toekomst op het traject verwachten, zouden de wachttijden zonder de onderdoorgang alleen maar toenemen.
Voor iedereen toegankelijk
Bij de werkzaamheden pakken we ook de toegankelijkheid van het station aan, met onder andere hellingbanen en een lift. Zo is het station straks ook bereikbaar voor mindervaliden of als je reist met een kinderwagen of bagage.
Van drie naar twee sporen
Het meest noordelijke spoor en alle wissels halen we weg. Minder wissels betekent ook minder onderhoud en storingen. Door het verdwijnen van de spoorwegovergang en het weghalen van wissels kunnen er in de toekomst meer en snellere treinen rijden. Ook de internationale treinen (ICE) van en naar Duitsland profiteren hiervan.
Met de aanleg van de tunnel onder het spoor verdwijnt de laatste grote Gelderse overweg op het traject Schiphol/Amsterdam – Utrecht – Nijmegen/ Duitsland.
Op de kaart
Op deze kaart kun je zien wat de plannen zijn voor de onderdoorgang, het station en het spoor in Wolfheze. De plannen zijn nog niet definitief. Via de kaart kun je ook jouw vragen, suggesties of zorgen delen met het projectteam.
Emissieloos bouwen
Wolfheze wordt omringd door Natura2000-gebied. Dat geeft een flinke uitdaging voor de bouw van de onderdoorgang. Om aan de stikstofnormen te voldoen, moet de aannemer nagenoeg emissieloos bouwen. Dus zonder stikstofuitstoot. Dat is lastig, maar mogelijk met elektrisch materieel.
Elektrisch bouwen is anders dan de klassieke bouwmethoden die we nu gebruiken. Het elektrisch materieel heeft (nu nog) een lagere productiecapaciteit, waardoor de planning van de werkzaamheden meer ruimte vraagt Ook is niet elk materieel al elektrisch beschikbaar. Dit kan betekenen dat er langere buitendienststellingen nodig zijn, dat er langer overlast voor de omgeving en reizigers is, en dat aanpassingen op de bouwplaats nodig zijn. Door de gevolgen van emissieloos bouwen voor de voorbereidingstijd, de bouwtijd, de bouwmethoden en het materiaal, kost de aanleg van de onderdoorgang meer tijd en geld dan oorspronkelijk geraamd.
Meer informatie
In samenwerking met
Nieuws over dit project
-
Definitieve gunning voor onderdoorgang Wolfheze
23 oktober 2024
-
Ontwerp onderdoorgang Wolfheze stap verder
15 september 2023
-
Wolfheze krijgt onderdoorgang
9 november 2022