: ProRail en de cao
Op deze speciale pagina vind je meer informatie over de onderhandelingen over een nieuwe cao, over de verschillen tussen het eindbod van ProRail en het ultimatum van FNV en de eventuele gevolgen van acties voor het treinverkeer. Op 6 november legde ProRail het ultimatum van FNV naast zich neer en kondigde de vakbond acties aan.
Wat er vooraf ging
ProRail en de vakbonden zijn sinds april 2024 met elkaar in gesprek over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst De huidige liep op 1 juli van dit jaar af. Op 1 juli bereikten bonden en ProRail een onderhandelingsresultaat. Helaas leidde dit resultaat niet tot een akkoord. In september maakte FNV bekend dat de leden het resultaat weg stemden. Het onderhandelingsresultaat werd in die maand door de achterban van vakbonden CNV en VHS juist goedgekeurd. Deze bonden zijn er ook in latere fases achter blijven staan.
In nieuwe onderhandeling deed ProRail vervolgens in oktober een verbeterd eindbod aan de bonden. De leden van de FNV stemden ook dit eindbod weg, waarna de vakbond met een ultimatum kwam. ProRail heeft besloten achter zijn eindbod te blijven staan en maakte dit 6 november kenbaar.
Bekijk het eindbod van ProRail (pdf) Bekijk het eindbod van ProRail (pdf)
Uitgangspunt ProRail
Wij zijn als werkgever trots op onze medewerkers die 24 uur per dag, 7 dagen in de week, ervoor zorgen dat treinen rijden, nu en in de toekomst. In onze nieuwe cao willen we daar mede uitdrukking aan geven. We waarderen bovendien de inzet en betrokkenheid van iedereen om tot de nieuwe cao te komen.
Het verschil
Het ultimatum van de FNV vraagt (omgerekend) een extra investering van 49 miljoen euro, ten opzichte van het eindbod dat ProRail deed. ProRail gaf bij dat eindbod al aan dat het wat betreft loonsverbetering al tot het uiterste was gegaan. Het door FNV extra gevraagde extra geld zou ProRail dan uit eigen middelen moeten financieren. Omdat we al tot het uiterste waren gegaan gaat het extra geld dus ten koste van onze taken als spoorbeheerder en van banen bij ProRail.
In het eindbod van ProRail werd een gemiddelde loonstijging van 5,2 procent voorgesteld, waarbij de lagere salarisgroepen tot 7,9 procent zouden stijgen, de middelste salarisgroepen tot en met 6 procent en de hogere salarisgroepen 4,2 procent. FNV vraagt ruim 15 procent voor de lagere schalen en tot 10 procent voor de middelste loonschalen.
Gevolgen
ProRail streeft nog altijd naar het afsluiten van een breed gedragen cao. De spoorbeheerder blijft openstaan voor nieuwe gesprekken met de vakbonden, in belang van onze medewerkers, de reizigers en vervoerders - die mogelijk door acties geraakt worden - en de toekomst van het spoor.
De aankondiging van FNV dat leden worden opgeroepen actie te voeren, wordt door ProRail betreurd. Maar het recht om te staken vindt ProRail belangrijk. Wel spreekt het de hoop uit dat bij die acties een zorgvuldige afweging wordt gemaakt met het oog op de overlast en de veiligheid van mensen, goederen en materieel.
Acties FNV
De vakbond heeft werkonderbrekingen aangekondigd op verkeersleidingsposten. Wat de gevolgen van deze voorgenomen acties voor het treinverkeer zijn, is nog niet bekend.
Kijfhoek
11 november
Amsterdam/Alkmaar
13 november
Utrecht/Amersfoort
15 november
Rotterdam/Den Haag/Roosendaal
18 november
Eindhoven/Maastricht
20 november
Zwolle/Groningen/Arnhem
22 november
Bron: FNV
Nieuws over dit onderwerp
-
Breaking ProRail: Ultimatum FNV moet van tafel
6 november 2024
-
ProRail legt verbeterd cao-eindbod neer
11 oktober 2024
-
Bonden en ProRail bereiken resultaat bij cao-onderhandelingen
4 juli 2024