Aannemer voor bouw onderdoorgang Schiedam
Nieuws
Aan de slag! ProRail heeft op 12 maart aannemer Van Hattum en Blankevoort geselecteerd voor de bouw van een onderdoorgang bij station Schiedam Centrum. De onderdoorgang is onderdeel van een route waarmee fietsers en voetgangers veilig de trein- en metrosporen kunnen passeren. De oplevering van de onderdoorgang is gepland voor eind 2028.
Directe en veilige route
De nieuwe doorgang onder het spoor verbindt Schiedam Oost met de toekomstige woonwijk Schieveste. Ook speelt het een sleutelrol in de gebiedsontwikkeling SchieDistrict, waar in totaal 3.000 nieuwe woningen worden gerealiseerd. Met de onderdoorgang bouwen we een veilige, directe route voor fietsers en voetgangers. ProRail heeft van aannemer Van Hattum en Blankevoort geselecteerd om de onderdoorgang te realiseren.
Goede partij
“De onderdoorgang vormt een belangrijke verbinding voor de stad en de toekomstige ontwikkelingen in deze omgeving”, aldus Helga Cuijpers, regiodirecteur bij ProRail. “Met Van Hattum en Blankevoort hebben we een goede partij aan boord om die samen met ons en de gemeente te realiseren.”
"Deze gunning onderstreept het vertrouwen van ProRail in onze expertise op het gebied van mobiliteit”, aldus Mark Hage, projectleider bij Van Hattum en Blankevoort. “We kijken ernaar uit om samen met ProRail en de gemeente Schiedam te bouwen aan een veilige en toekomstbestendige verbinding die bijdraagt aan de mobiliteit en leefbaarheid van de stad.”

Eind 2028 klaar
De bouw van de onderdoorgang Boerhaavelaan in Schiedam start naar verwachting medio 2026. De werkzaamheden duren tot en eind 2027. De gemeente Schiedam zorgt vervolgens voor de afbouw. Het langzaam verkeer kan vanaf eind 2028 gebruik maken van deze nieuwe route.
Antoinette Laan, wethouder Wonen van de gemeente Schiedam: “Aan de ene kant van de ov-knoop heeft Schiedam binnenkort duurzame, innovatieve bedrijventerreinen én een campus, waar duizenden mensen aan hun toekomst werken. En aan de andere kant van de spoorlijn bevinden zich woonwijken, zoals Schieveste, Peperklip, Oost, Nieuw-Mathenesse en verderop M4H. Er komt nu een veilige en toegankelijke route voor bewoners, forenzen, werkenden en bezoekers. De onderdoorgang doorbreekt de barrièrewerking van de weg en de sporen en de bereikbaarheid en veiligheid verbeteren. Ook draagt het bij aan de gewenste veranderingen in het stationsgebied.”
Meer nieuws
-
Werk aan Maarsbergse onderdoorgangen vordert gestaag
13 maart 2025
-
Werk aan spoorbrug Schagen gestart: zestien dagen geen treinen
20 februari 2025
-
Laatste brugdeel bij station Amsterdam Centraal geplaatst
15 januari 2025