Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning
Nieuws
Op dit moment voert ProRail aanvullende onderzoeken uit voor PHS Meteren-Boxtel, vooral om te kijken hoe we de ergste toename van hinder kunnen beperken. Daarnaast lopen er een aantal landelijke onderzoeken naar geluid en trillingen. Het Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel staat nu gepland voor de tweede helft van 2019. In dit bericht leest u meer over de verschillende onderzoeken en de planning.
Een blik terug
Op 23 april heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) tijdens een werkbezoek aan PHS Meteren-Boxtel gesprekken gevoerd met een aantal bewoners. Dit vanwege zorgen bij de omgeving over de effecten van het toenemende aantal goederentreinen. De staatssecretaris heeft naar aanleiding hiervan toegezegd dat zij extra maatregelen gaat onderzoeken om de toename van hinder te beperken. Tijdens de gesprekken heeft de staatssecretaris ook aangegeven dat zij beperkt budget heeft. Dit betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden. De onderzoeken worden daarom uitgevoerd op locaties waar de hinder voor omwonenden het meeste toeneemt. In de afgelopen periode is een aanpak uitgewerkt die invulling geeft aan het toegezegde onderzoek.
Onderzoeken naar grootste toenames
Het ministerie van I&W heeft ProRail de opdracht gegeven om maatregelen te onderzoeken voor de locaties waar geluid- en trillingshinder het meeste toenemen. Concreet betekent dit dat we onderzoeken of de trillinghinder kan worden teruggebracht in Vught-Noord aan de oostzijde langs het spoor, tussen de Loonsebaan en de N65. In ’s-Hertogenbosch onderzoekt ProRail mogelijkheden voor aanvullende geluidsmaatregelen ten noordwesten van het station, waar het huidige geluidscherm staat, en de wijk Vughterpoort. En in Vught-Noord wordt onderzoek uitgevoerd naar aanvullend geluidsmaatregelen voor zowel de oost- als de westzijde van het spoor, tussen de Postweg en de N65.
Ook kijkt ProRail naar de mogelijkheden voor het terugbrengen van de geluidshinder bij de spoorbruggen over de Waal bij Zaltbommel en over de Maas bij Hedel. Aanvullend wordt bij aansluitende bebouwing (woningen) langs het hele tracé gekeken wat het effect is als hier raildempers worden aangebracht.
Bredere maatregelen
Zoals door de staatssecretaris is toegezegd, zal ook onderzoek gedaan worden naar de effecten van langzamer rijden in de nacht op trillingen en geluid. Tussen Meteren en Boxel start een proef met het langzamer rijden van goederentreinen. Ook wordt bekeken wat het effect is als alle goederentreinen stiller worden. Binnen Europa wordt wetgeving voorbereid waarmee dat laatste voor bepaalde trajecten afgedwongen kan worden.
De maatregelen die uit deze bredere onderzoeken kunnen voortkomen, kunnen niet opgenomen worden in het Tracébesluit voor PHS. Dat komt omdat het Tracébesluit alleen maatregelen mag bevatten die gegarandeerd kunnen worden ingezet om trillingen en geluid te verminderen. Voor het invoeren van langzamer rijden moet eerst de regelgeving worden veranderd, wat een traject is van enkele jaren.
Datzelfde geldt voor innovatieve maatregelen voor trillingen en geluid. Als die gevonden worden, moet eerst een traject worden doorlopen om er zeker van te zijn dat de veiligheid en de beschikbaarheid van het spoor gegarandeerd zijn. Dit kan ook enkele jaren duren. Daarna kunnen innovatieve maatregelen worden toegepast op het spoor.
Goederenwachtspoor
Naar aanleiding van vragen uit de omgeving onderzoekt ProRail of het goederenwachtspoor bij Zaltbommel kan worden weggehaald. Op dit spoor worden goederentreinen soms aan de kant gezet, zodat andere treinen ze kunnen inhalen.
Planning
Het uitvoeren van de aanvullende onderzoeken kost tijd. Daarnaast zijn er veel zienswijzen op het Ontwerptracébesluit binnengekomen. Het Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel zal daardoor later worden vastgesteld dan gepland. Rond de jaarwisseling zijn de onderzoeken naar de extra maatregelen klaar en volgt besluitvorming en nadere communicatie hierover Het Tracébesluit staat nu gepland voor de tweede helft van 2019.
Meer nieuws
-
ProRail stopt na onderzoek met lozen van afvoerwater met PFAS bij Betuweroute
5 december 2024
-
Samenwerking ProRail en TNO krijgt vervolg
23 november 2021
-
Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024