Samenwerking ProRail en TNO krijgt vervolg
Nieuws
Spoortrillingen, veiligheid van overwegen en automatisch rijdende treinen. Zomaar een greep uit de onderwerpen waarmee ProRail en TNO samen aan de slag zijn. De samenwerking, die begon in 2013, is onlangs met vier jaar verlengd. Karel van Gils, directeur innovatie en technologische vernieuwing bij ProRail Innovatie en Machteld de Kroon van TNO tekenden vandaag het contract.
Blij met verlenging
Van Gils is blij met de verlenging: “TNO brengt kennis in over nieuwe technologieën en toepassingen uit andere sectoren. Die combineren we met de kennis van ProRail over de spoorweginfrastructuur. Met de forse capaciteitsgroei van reizigers- en goederenvervoer die op ons af komt, is deze inbreng van TNO heel belangrijk. We trekken ook samen op om het spoor meer op de agenda van Nederland en de Europese Unie te krijgen.”
Voorspellen en verkennen
Komende tijd staat er veel op het programma. Zoals voorspelling van onderhoud aan spoorbruggen en spoorstaven, vermindering van spoortrillingen, automatisch rijdende treinen (ATO) en veiligheid van overwegen.
“Ook gaan we de 5G-technologie verkennen en verdere digitalisering. De rol van mensen in de digitalisering van het spoorsysteem wordt daarin meegenomen. TNO kijkt ook mee naar de impact van het spoor op gebied van duurzaamheid en milieu en de gevolgen van maatregelen die we nemen. We maken graag gebruik van hun onafhankelijke blik en hun kennis. Samen zetten we in op versnelling en toepasbaar maken van innovaties.”
TNO brengt kennis in over nieuwe technologieën en toepassingen uit andere sectoren.
Samenwerking
Sinds 2013 ging het in de samenwerking met TNO onder meer om een proeftuin voor niet automatisch beveiligde overwegen (NABO), een meetsysteem voor de bovenleiding, projecten op het gebied van bruggen, tunnels en spoorstaven en onderzoeken naar de stofproductie bij werkzaamheden, omgevingshinder en naar capaciteitsverbetering bij geautomatiseerd rijden (ATO).
Behalve met TNO werken we ook samen met Deltares en TU Delft. Op het gebied van ‘harde’ techniek, maar ook op werkwijzen, processen en de rol van de mens in nieuwe ontwikkelingen.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
ProRail stopt na onderzoek met lozen van afvoerwater met PFAS bij Betuweroute
5 december 2024
-
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning
11 oktober 2018
-
Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024