Anton Rail aan de slag op station Amersfoort Centraal
Nieuws
Op station Amersfoort Centraal gaan ProRail en Anton Rail in 2024 flink wat verbeteringen doen, waaronder de vervanging van roltrappen, restauratie van perronkappen en vernieuwing van de dakbedekking op de traversen.
Zorgvuldig zijn met historie
Op 10 januari werd bekend dat aannemer Anton Rail dit werk namens ProRail gaat uitvoeren. “We zijn blij dat we Anton Rail aan boord hebben zodat we in 2024 aan de slag kunnen,” aldus Matthijs Baurichter, projectmanager bij ProRail.
Hoewel Amersfoort een modern stationsgebouw heeft, zijn de historische perronkappen bewaard gebleven. “Het is van groot belang dat we hier uiterst zorgvuldig mee omgaan,” benadrukt Matthijs. “Dat houdt in dat we deze elementen goed moeten behouden. Momenteel zijn we bezig met de restauratie van de perronkappen op het derde perron, bij spoor 6 en 7. Dit najaar gaat Anton Rail bezig bij het tweede perron, bij spoor 5 en 6. Zo blijven de kappen, die een essentieel onderdeel zijn van het station, behouden.”
Mooie klus
“Het is een mooie klus voor ons,” zegt Maud Immink van Anton Rail. “Wij hebben de specialismes van het vervangen en aanpassen van trappen en roltrappen, het vernieuwen van dakbedekking en het restaureren van (monumentale) perronkappen meerdere malen op diverse stations uitgevoerd."
"Deze specialismes komen in het project op station Amersfoort allemaal samen. Een multidisciplinair werk waarin Anton Rail haar hart volledig aan ophaalt. Station Amersfoort is voor ons bekend terrein, zo hebben wij eerder al de dakbedekking op de perronkap bij spoor 6 en 7 vervangen. Dat wij nu de kans krijgen om station Amersfoort verder te mogen renoveren, maakt dit een nog mooiere uitdaging”, aldus Maud.
Andere werkzaamheden
De roltrappen op station Amersfoort zijn aan het eind van hun levensduur. “Die gaan we dus vervangen. Dit zullen veel reizigers die gebruik maken van station Amersfoort toejuichen, want ze staan regelmatig stil” vertelt Matthijs. “Zeker de roltrap van spoor 1 en 2 naar de stationshal. We gaan daar de trap en roltrap omwisselen zodat reizigersstromen logischer zijn. Dit gaat de doorstroming op dit drukke perron verbeteren.” Tot slot wordt ook de dakbedekking op de traversen vervangen zodat deze weer 30 jaar mee kan.
Voor reizigers op spoor 5 maken we het wachten aangenamer. “Nu is het daar niet prettig wachten”, aldus Matthijs. “Zo is er geen wachtruimte waar je beschutting kunt vinden. Daar gaan we wat aan doen. Dit jaar plaatsen we een wachtruimte en poefjes op het perron. Een mooie manier om het comfort voor reizigers te vergroten.”
Veel werk in Amersfoort in 2024
Deze werkzaamheden zijn onderdeel van meerdere grote projecten in Amersfoort die in 2024 samenkomen. Niet alleen op het station zelf wordt gewerkt, maar ook aan de sporen. Deze zomer rijden er zeven weken lang geen of vrijwel geen treinen van en naar Amersfoort. In deze periode vervangt Dura Vermeer in opdracht van ProRail de sporen en de spoorbeveiliging aan de westkant van het station. Tot de zomer bereiden we deze grote klus voor.
Meer nieuws
-
Wisselpuzzel gelegd op Den Haag Centraal
20 november 2024
-
Eerste klussen in Den Helder Zuid zitten erop
18 november 2024
-
Komend weekend werkzaamheden op Den Haag Centraal
15 november 2024