Brief over plan prestatieverbetering naar Tweede Kamer
Nieuws
Treinreizigers hadden in 2023 en in de eerste maanden van 2024 te maken met hinder, zoals vertragingen en uitgevallen of juist drukke treinen. ProRail en NS werken samen aan verbeteringen van de prestaties op het spoor. Dat doen we in het verbeterprogramma Betrouwbaar Beter. Over dit plan van aanpak is de Tweede Kamer vandaag geïnformeerd.
Doelstelling
Doelstelling van het verbeterprogramma is het verhogen van de prestaties op het hoofdrailnet (met oog voor de betrouwbaarheid van het treinverkeer), en het verhogen van reiscomfort van en informatievoorziening naar de reiziger. De Tweede Kamer wordt vandaag geïnformeerd over het plan van aanpak.
Lees meer over de achterliggende oorzaken van de verminderde prestaties
Uitleg
In de brief aan de Tweede Kamer staat uitgelegd wat ProRail en NS doen om de prestaties te verbeteren. Dit plan van aanpak is opgesteld in nauw overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en met consumentenorganisaties. Los van dit gezamenlijke verbeterprogramma werken ProRail en NS ook afzonderlijk van elkaar aan verdere verbeteringen.
Vooruitblik
Na de zomer gaan ProRail en NS nader in op de prestaties tot nu toe dit jaar. Ook kijken we vooruit naar de nog komende maanden in 2024 en naar volgend jaar. Wij geven dan meer inzicht in de diepere en structurele oorzaken die de dagelijkse prestaties op het spoor onder druk zetten. En hoe we de gevolgen hiervan willen beperken.
Denk hierbij aan de gevolgen van werkzaamheden aan de Duitse kant van de Betuweroute, zoals omleidingen van goederentreinen over de Brabant-corridor. Vanaf november wordt er 80 weken achter elkaar gewerkt, net over de Duitse grens.
Ook de enorme toename van onze spoorwerkzaamheden hebben de komende jaren nog veel impact. Tot slot heeft de Hogesnelheidslijn (HSL) ook in 2024 en 2025 impact op de punctualiteit. Dit beïnvloedt ook deels de reizen op het Hoofdrailnet.
Achtergrond
Begin februari 2024 hebben ProRail en NS het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geïnformeerd over de verminderde prestaties in 2023. Beide organisaties hebben geconstateerd dat de reizigerspunctualiteit is verslechterd door een samenloop van drie basisoorzaken:
- Tijdelijke snelheidsbeperkingen (TSB's) in de infrastructuur
- Tekort aan beschikbaar materieel en onderhoudspersoneel bij NS
- Minder robuuste dienstregeling tijdens werkzaamheden
Meer nieuws
-
Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024