Bye-bye kabelbreuken: echotechniek voorspelt breuken
Nieuws
ProRail en aannemer VolkerRail werken aan een methode om beschadigingen en zwakke plekken in hoogspanningskabels tijdig op te kunnen sporen. Dat betekent dat we slechte kabeldelen en verbindingen kunnen gaan vinden, en nog mooier: dat we denken stroomuitval op den duur voor te kunnen zijn.
600 kilometer hoogspanningskabels
Het gaat bij ProRail om ondergrondse hoogspanningskabels met een lengte van ongeveer 600 kilometer. Deze kabels zorgen ervoor dat treinen via de bovenleiding continue stroom krijgen om te rijden. Is zo’n kabel beschadigd door bijvoorbeeld graafwerkzaamheden, dan kan dat hinder voor het treinverkeer met zich meebrengen.
Voorkomen is beter dan genezen
Niet altijd leidt de schade direct tot uitval van treinen. ProRail en Inspectation (onderdeel van VolkerRail) werken in Zuid-Holland samen aan een methode om kabels snel en efficiënt te kunnen ‘doormeten’, zodat we tijdig schade kunnen opsporen die treinverstoringen kunnen veroorzaken. Op die manier verwacht ProRail vervelende treinverstoringen te voorkomen.
Meer nieuws
-
Mijlpaal: AI vindt scheuren in dwarsliggers
14 februari 2025
-
Innovatieve lasrobot biedt oplossing voor onderhoud aan het spoor
9 oktober 2024
-
Testen met 5G in het Rail Fieldlab
23 september 2024