ProRail test innovatieve ideeën tegen spoortrillingen
Nieuws
ProRail wil overlast door spoortrillingen bij de bron aanpakken. Om de juiste aanpak te vinden, hebben we bedrijven uitgenodigd om met innovatieve maatregelen te komen. Een commissie van experts heeft er vijf geselecteerd die kansrijk lijken. We gaan ze in of naast het spoor uitproberen.
Praktijktesten
Dit zijn de vijf geselecteerde ideeën:
- Modulaire Metabarrier. Dit is een ondergronds scherm met instelbare elementen dat trillingen tegengaat. Het scherm wordt net naast het spoor geplaatst. Deze maatregel komt van Kampa, WeBoost en Arcadis.
- Bio-Inspired Soil Improvement. Bij dit idee wordt gebruik gemaakt van bacteriën die de bodem stijver maken. Daardoor worden minder trillingen doorgegeven. Deze maatregel komt van GroundwaterTechnology, Cohere en CBBG.
- TAS-las. Beschadigde elektrische scheidingslassen vormen een potentiële bron van trillingen. De TAS-las is een nieuw soort elektrische scheidingslas (Es-las), die stijver is en daardoor mogelijk trillingen vermindert. Deze maatregel komt van Witteveen+Bos, Logitech en Alom.
- Nastelbare ES-las. Ook dit is een mogelijke oplossing voor trillingen uit elektrische scheidingslassen. Met een sensor wordt de ligging van de las gemonitord. Als deze afwijkt, wordt de las ‘nagesteld’, zodat hij weer goed ligt. Deze maatregel komt van WeBoost en Kampa.
- Railtube: Met buizen worden gaten in de grond gemaakt. Deze gaten zorgen voor het ‘breken’ en het meer verspreiden van trillingen, waardoor de overlast afneemt. De buizen zijn aan het eind van hun levensduur geheel biologisch afbreekbaar. Deze maatregel komt van MIS7.
Gereedschapskist
De komende periode gaan we met deze ideeën aan de slag. We doen eerst voorbereidende tests, zoals laboratoriumproeven en het uitproberen van de bouwmethode. Daarna gaan we in de praktijk kijken of deze ideeën bijdragen aan vermindering van spoortrillingen. We meten de trillingen voor en na het aanbrengen van de mogelijke oplossingen, om zo het effect goed in beeld te brengen. Op deze manier vullen we onze gereedschapskist met maatregelen tegen overlast door spoortrillingen.
Innovatieagenda
Trillingshinder door spoorvervoer is een actueel probleem. Maar het ontstaan van trillingen én het effect van maatregelen zijn moeilijk te voorspellen. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt ProRail daarom aan de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen. Deze innovatieagenda moet een divers palet aan maatregelen opleveren.
Lees meer over de innovatieagenda Lees meer over de innovatieagenda
Meer nieuws
-
Verwijderen betonplaten tegen trillingen zorgt voor verrassingen
23 december 2024
-
Laatste promovendus gestart in onderzoek naar trillingen
3 oktober 2024
-
Meer inzicht in spoortrillingen door proef bij Deurne
6 maart 2024