Duurzame geluidsschermen in de praktijk getest

Nieuws

7 juli 2023

Hoe kunnen we de milieu-impact van de aanleg van geluidsschermen verminderen, met behoud van de akoestische en constructieve eigenschappen? Die vraag stelde ProRail, samen met Rijkswaterstaat, in 2022 aan de markt.

Testen in de praktijk

Acht geselecteerde bedrijven mogen komend half jaar in de praktijk hun innovatieve concepten voor duurzame geluidsschermen testen. De schermen van zes bedrijven staan opgesteld op het innovatieterrein van Rijkswaterstaat-project InnovA58, gelegen bij parkeerplaats Kloosters aan de A58 bij Eindhoven.

Thomas Huffmeijer, projectmanager bij ProRail voor het innovatiepartnerschap duurzame geluidsschermen, vertelt: “We zijn in 2022 begonnen met 12 geselecteerde bedrijven. Tot nu toe hebben we veel energie gestoken in laboratoriumtesten, berekeningen en verbeteringen aan de innovaties. We zijn blij dat we nu met acht overgebleven partijen naar buiten kunnen om de schermen in de praktijk te testen. Op het terrein van InnovA58 meten we tot en met het einde van dit jaar hoe de geluidsschermen presteren in dagelijkse omstandigheden van weer en verkeer.”

Op het innovatieterrein van InnovA58 aan de A58 bij Eindhoven, worden de schermen in de praktijk getest
Op het innovatieterrein van InnovA58 aan de A58 bij Eindhoven, worden de schermen in de praktijk getest

Vervolgfase

Na de praktijktesten worden de resultaten aangeleverd en mogen de partijen een aanbieding doen voor de laatste fase van het innovatiepartnerschap. In deze laatste fase krijgen maximaal vier partijen de opdracht om de innovatieve geluidsschermen in een spoorse omgeving te plaatsen. Er wordt een selectie gemaakt op basis van onder meer de businesscase en de Milieukostenindicator (MKI).

Het innovatiepartnerschap is bedoeld om sámen met de markt te leren en te innoveren. Het is voor alle betrokken partijen een ontzettend leerzaam traject en het mooie aan een innovatiepartnerschap is dat er ook een commerciële fase in zit. Dit houdt in dat de vier best scorende innovaties, die voldoen aan onze eisen, worden ingekocht voor een projectlocatie. Dus na de veldtesten start pas het echte werk.

Met dit waardevolle project kunnen we een grote bijdrage leveren aan het verkleinen van onze CO2-voetafdruk.

Reinout Wissenburg directeur duurzaamheid bij ProRail

MJPG en CO2

ProRail werkt binnen het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) aan het stiller maken van het spoor. Dat doen we vooral door het plaatsen van geluidsschermen of raildempers. Robbert Vroomen werkt als projectleider duurzaamheid voor het MJPG:

“Duurzaamheid is een van de pijlers van ProRail. Vanuit MJPG dragen we dan ook graag bij. De innovatiepartners maken een grote kans op opdrachten bij de uiteindelijke aanbesteding. We bouwen bij de uitvraag voor geluidsschermen richting aannemers een sterke stimulans in voor duurzaamheid. ProRail zoekt naar manieren om deze MKI-stimulans die we nu al in het MJPG toepassen, in al haar geluidsscherm-projecten te gaan hanteren.”

De komende jaren plaatst ProRail langs het spoor circa 56 kilometer geluidsscherm met een hoogte van gemiddeld 2,5 meter. Het materiaal en transport voor deze geluidsschermen heeft een grote milieu-impact. In totaal gaat het circa 48.000 ton CO2-eq. Dat is ongeveer evenveel als 2500 huishoudens in een jaar veroorzaken. Daarom loont het om te onderzoeken hoe we de milieu-impact hiervan terug kunnen dringen.

InnovA58

InnovA58 is een project van Rijkswaterstaat dat bestaat uit drie onderdelen: de wegverbreding Sint-Annabosch–Galder, de verbreding van het traject Eindhoven–Tilburg en experimenten met innovatieve, duurzame werkwijzen en producten voor de wegenbouw bij de parkeerplaats Kloosters aan de A58 bij Eindhoven. De wegverbredingsprojecten zijn vertraagd als gevolg van de stikstofproblematiek. Het innovatieproject gaat op volle kracht door.

MJPG

ProRail werkt binnen het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) aan het stiller maken van het spoor. Dat doen we vooral door het plaatsen van geluidsschermen of raildempers.

Lees hier meer Lees hier meer

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers