Eerste deel IJ-viaduct op station Amsterdam Centraal gerenoveerd
Nieuws
Zes maanden is er intensief gewerkt op station Amsterdam Centraal. Aannemer BAM renoveerde de stalen brugconstructie onder sporen 14 en 15 en de perrons 5 en 6. Inmiddels zijn de herstelwerkzaamheden voltooid en is de levensduur van het viaduct met 50 jaar verlengd. Deze mijlpaal werd donderdag 20 februari gevierd in het station.
Grondige renovatie
Het oude IJ-viaduct was na 100 jaar toe aan een grondige renovatie. Het stalen viaduct is aangestort met beton. BAM verwijderde het beton uit de spoorbak om de stalen draagconstructie te inspecteren én te conserveren. Daarna stortte de aannemer nieuw beton. Ook zijn de perronwanden hersteld en meteen op de juiste hoogte gebracht.
Duurzaam en digitaal bouwen
BAM maakte in Amsterdam gebruik van hun duurzamere GroenR-beton. Dit bespaart 20 procent CO2-uitstoot ten opzichte van traditionele mengsels. Hiermee verminderden we onze uitstoot met 4.996 kg CO2. Dat is vergelijkbaar met de uitstoot van een autorit van Amsterdam naar Shanghai en terug. Ook zette BAM in op elektrisch materieel om emissies te beperken, zoals verreikers en shovels. En werden alle perronranden van perrons 5 en 6 hergebruikt.
Daarnaast paste de aannemer digitale technologieën toe, zoals 3D-modellering en zogenoemde pointcloud-scans. Dit versnelde niet alleen de voorbereiding en de uitvoering, maar droeg ook bij aan een efficiënter proces.
Succes door samenwerking
Een renovatie op een druk station als Amsterdam Centraal is alleen mogelijk met een gedegen planning en sterke samenwerking. Een grote uitdaging binnen dit project was de staat van de staalconstructie. Omdat de constructie volledig in beton gegoten was, kon dat vooraf niet goed beoordeeld worden.
Pas na het verwijderen van het beton werd duidelijk dat extra reparaties nodig waren. Dankzij een goede samenwerking én snelle besluitvorming konden we deze onverwachte werkzaamheden uitvoeren zonder dat de planning in gevaar kwam. Het project is dan ook binnen de gestelde tijd afgerond.
Nog niet klaar op Amsterdam Centraal
Nu het werk aan het IJ-viaduct is afgerond, is Dura Vermeer vanochtend gelijk gestart. Met het aanleggen van de sporen in deze spoorbak en over de nieuwe spoorbrug over de Oostertoegang.
Nog niet klaar
De verbouwing op Amsterdam Centraal is nog niet klaar. Het aantal treinreizigers die van, naar en via dit station reizen, stijgt naar verwachting van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. En daar is meer ruimte voor nodig.
Lees meer over wat we nog gaan doen Lees meer over wat we nog gaan doen
Meer nieuws
-
Bijgewerkt Treinverkeer rijdt weer na aanrijding met bouwkraan bij Bunnik
20 januari 2025
-
Rechtbank stelt ProRail in gelijk in geschil met gemeente Barendrecht
14 januari 2025
-
Bommen Tweede Wereldoorlog verwijderd bij Moordrecht
11 november 2024