Eerste deel IJ-viaduct op station Amsterdam Centraal gerenoveerd

Nieuws

24 februari 2025

Zes maanden is er intensief gewerkt op station Amsterdam Centraal. Aannemer BAM renoveerde de stalen brugconstructie onder sporen 14 en 15 en de perrons 5 en 6. Inmiddels zijn de herstelwerkzaamheden voltooid en is de levensduur van het viaduct met 50 jaar verlengd. Deze mijlpaal werd donderdag 20 februari gevierd in het station.

Grondige renovatie

Het oude IJ-viaduct was na 100 jaar toe aan een grondige renovatie. Het stalen viaduct is aangestort met beton. BAM verwijderde het beton uit de spoorbak om de stalen draagconstructie te inspecteren én te conserveren. Daarna stortte de aannemer nieuw beton. Ook zijn de perronwanden hersteld en meteen op de juiste hoogte gebracht.

Duurzaam en digitaal bouwen

BAM maakte in Amsterdam gebruik van hun duurzamere GroenR-beton. Dit bespaart 20 procent CO2-uitstoot ten opzichte van traditionele mengsels. Hiermee verminderden we onze uitstoot met 4.996 kg CO2. Dat is vergelijkbaar met de uitstoot van een autorit van Amsterdam naar Shanghai en terug. Ook zette BAM in op elektrisch materieel om emissies te beperken, zoals verreikers en shovels. En werden alle perronranden van perrons 5 en 6 hergebruikt.

Daarnaast paste de aannemer digitale technologieën toe, zoals 3D-modellering en zogenoemde pointcloud-scans. Dit versnelde niet alleen de voorbereiding en de uitvoering, maar droeg ook bij aan een efficiënter proces.

 

 

 

 

  • De spoorbak is waterdicht gemaakt met speciale coating
    De spoorbak is waterdicht gemaakt met speciale coating
  • SealteQ bracht de coating aan
    SealteQ bracht de coating aan
  • Een deel van het perron is geasfalteerd
    Een deel van het perron is geasfalteerd
  • Na twee jaar hard werken is fase 1 van de renovatie gereed
    Na twee jaar hard werken is fase 1 van de renovatie gereed
  • Projectmanager Laurens Wever en BAM-directeur Alfred Siemes snijden de taart aan
    Projectmanager Laurens Wever en BAM-directeur Alfred Siemes snijden de taart aan

Succes door samenwerking

Een renovatie op een druk station als Amsterdam Centraal is alleen mogelijk met een gedegen planning en sterke samenwerking. Een grote uitdaging binnen dit project was de staat van de staalconstructie. Omdat de constructie volledig in beton gegoten was, kon dat vooraf niet goed beoordeeld worden.

Pas na het verwijderen van het beton werd duidelijk dat extra reparaties nodig waren. Dankzij een goede samenwerking én snelle besluitvorming konden we deze onverwachte werkzaamheden uitvoeren zonder dat de planning in gevaar kwam. Het project is dan ook binnen de gestelde tijd afgerond.

Nog niet klaar op Amsterdam Centraal

Nu het werk aan het IJ-viaduct is afgerond, is Dura Vermeer vanochtend gelijk gestart. Met het aanleggen van de sporen in deze spoorbak en over de nieuwe spoorbrug over de Oostertoegang.

 

Nog niet klaar

De verbouwing op Amsterdam Centraal is nog niet klaar. Het aantal treinreizigers die van, naar en via dit station reizen, stijgt naar verwachting van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. En daar is meer ruimte voor nodig.

Lees meer over wat we nog gaan doen Lees meer over wat we nog gaan doen

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers