Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuws
ProRail onderzoekt mogelijkheden om geluid van het spoor te verminderen. Een mogelijk alternatief voor de huidige geluidschermen is de zogenoemde geluidsdiffractor. Dit scherm buigt geluid anders af waardoor de geluiddemping groter is. Projectmanager Innovatie Lisette legt in onderstaande video uit hoe de diffractor werkt.
De diffractor is getest in Susteren en de eerste resultaten zijn positief. Metingen laten zien dat deze innovatie spoorgeluid verder reduceert. ProRail ziet mogelijkheden voor de ontwikkelaar 4Silence om de diffractor verder te optimaliseren.
Verdere ontwikkelingen
ProRail onderzoekt of we een vervolgproef kunnen doen om vast te stellen hoe de diffractor onderhouden moet worden. Daarnaast gaan we aan de slag met de ontwikkeling van een rekenformule om het effect van de diffractor te voorspellen en bekijken we of de diffractor kan worden vrijgegeven. Dit doen we samen met onze partners RIVM, RWS en TNO.
ProRail verbetert continu door innovatie
Meer video's en informatie over innovaties bij ProRail zijn te vinden op werkenbijprorail.nl.
ProRail innoveert
ProRail zoekt continu naar innovatieve oplossingen om het spoor veiliger, betrouwbaarder en duurzamer te maken. En daarmee storingen en vertragingen te voorkomen. Dat doen we samen met vervoerders, aannemers, ingenieursbureaus, leveranciers en start-ups. Hiervoor hebben we de InnovatieHUB, een platform om marktpartijen te stimuleren om met initiatieven te komen. We zijn al verschillende samenwerkingsverbanden aangegaan. Voorbeelden hiervan zijn onze allianties met de TU Delft, TNO
Meer nieuws
-
Vet! Minder treingeluid
21 maart 2019
-
Geluidsoverlast op Amsterdam Centraal bijna voorbij
17 oktober 2024
-
Innovatieve lasrobot biedt oplossing voor onderhoud aan het spoor
9 oktober 2024