Vet! Minder treingeluid
Nieuws
Bijna zestig treinen krijgen binnenkort een systeem voor wiel-rail-conditionering om het geluid te verminderen. Het systeem brengt een vette substantie aan tussen de rails en de wielen van de trein. Een trein met dit systeem piept en snerpt minder als de trein door een bocht rijdt. Systeemspecialist Sharon van ProRail legt uit hoe dit werkt.
Voorloper in Europa
Veel mensen hebben een hekel aan het geluid van treinen die door een bocht rijden, het zogenaamde booggeluid. Wiel-rail-conditionering zorgt ervoor dat dit geluid vermindert. ProRail en Strukton hebben het systeem tussen 2011 en 2014 getest op twee Connexxiontreinen op de Valleilijn, vijf Veolia-treinen in het zuiden van het land en acht NS-treinen die door het hele land rijden. Deze tests waren succesvol. Nu krijgen 58 NS-treinen zo’n systeem voor wiel-rail-conditionering. We zijn hiermee een voorloper in Europa, onze Europese collega’s volgen dit project dan ook op de voet. Wiel-rail-conditionering zorgt trouwens niet alleen voor minder geluid, maar leidt ook tot minder slijtage en aanhechting van vuil.
ProRail verbetert door innovatie
Kijk voor meer innovaties en video’s op op werkenbijprorail.nl.
Meer weten over geluid langs het spoor?
Naast wiel-rail-conditionering neemt ProRail ook andere maatregelen tegen geluidshinder.
Meer nieuws
-
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
7 februari 2019
-
Geluidsoverlast op Amsterdam Centraal bijna voorbij
17 oktober 2024
-
Innovatieve lasrobot biedt oplossing voor onderhoud aan het spoor
9 oktober 2024