In Helvoirt wordt het spoor stiller
Nieuws
ProRail werkt sinds 2012 aan het stiller maken van het spoor. Op locaties waar het geluid de wettelijke norm overschrijdt, zijn maatregelen als raildempers, geluidschermen of gevelisolatie nodig. In Helvoirt zijn al raildempers geïnstalleerd en daar komen op negen locaties geluidsschermen bij. We beginnen vandaag, op 14 april, met plaatsing van het eerste scherm.
Groen van kleur
De geluidsschermen in Helvoirt zijn gemaakt van aluminium en zijn groen van kleur. De schermen worden aan de kant van omwonenden beplant met de groenblijvende plant Hedera, afgewisseld met Clematis. Na het plaatsen van de geluidsschermen in Helvoirt en Boxtel, volgen nog Den Bosch, Maasdriel en Zaltbommel. Aannemer Schreuder Bouwen langs water en wegen voert voor ons het werk uit. In 2028 ronden we het project af.
Voorbereidingen
Onze aannemer heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de ecologische omstandigheden van plant en dier op de locaties in Helvoirt. Ook is er goed gekeken naar de ondergrond, de staat van de bodem en de ligging van kabels en leidingen. Hierdoor kan er nu veilig gewerkt worden én houden we rekening met de flora en fauna in de omgeving.
Bovendien bouwen de geluidsschermen zoveel mogelijk emissie-arm, bijvoorbeeld door elektrisch materieel in te zetten. Zo dragen we bij aan een duurzamer Nederland. Benieuwd of er ook geluidsschermen in jouw buurt worden geplaatst? Bekijk het op deze kaart.
Alle woningen naast het spoor
Voor alle woningen naast het spoor in Nederland is berekend of de geluidsbelasting boven of onder de grenswaarde ligt. Hierbij zijn geluidsproductieplafonds vastgesteld die rekening houden met de groei van meer treinverkeer. Waar het geluid boven de norm van 65dB ligt, onderneemt ProRail actie om het geluid terug te brengen tot de norm.
In totaal werden er in Nederland zo’n 50.000 woningen onderzocht. In 98 gemeenten worden maatregelen genomen. Op ongeveer 7.000 kilometer spoor worden over 250 kilometer raildempers aangelegd. Met raildempers neemt het geluid van het spoor met 2 à 3 decibel af.
Bij 2.900 woningen is in opdracht van ProRail door Rijkswaterstaat onderzocht of gevelisolatie mogelijk is. Deze voorzieningen kunnen variëren van geluiddempende ventilatievoorzieningen of geluidisolatieglas tot verbeterde draaiende delen (kierdichting). Een geluidsscherm werkt echter het beste om het geluid naast het spoor te verminderen.
Een stiller spoor
Vanuit het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) heeft ProRail voor alle woningen langs het spoor in Nederland berekend of het geluid voldoet aan de wettelijke norm. Op basis van dit geluidsonderzoek nemen we maatregelen om, waar nodig, het geluid terug te brengen tot de norm. Dat doen we bijvoorbeeld door het plaatsen van geluidsschermen.
Meer nieuws
Plannen voor geluidsschermen door hele land definitief
28 januari 2025
Tweede release rekenmodel spoortrillingen
21 januari 2025
Verwijderen betonplaten tegen trillingen zorgt voor verrassingen
23 december 2024