Europa wil meer internationaal treinverkeer
Nieuws
Het Europese spoor krijgt een belangrijke rol bij het behalen van de EU-klimaatdoelen. Als het aan de Europese Commissie ligt zullen het reizigersvervoer per hogesnelheidstrein en het spoorgoederenvervoer verdubbelen. Dat staat in het nieuwe transportbeleid dat de Europese Commissie vandaag presenteerde: de EU Sustainable and Smart Mobility Strategy. Het nieuwe beleid sluit volledig aan bij de strategie van ProRail voor meer duurzame mobiliteit.
Enorme CO2-besparing
Uit onafhankelijk onderzoek dat ProRail begin dit jaar liet uitvoeren blijkt dat er maar liefst twee tot acht miljoen ton aan CO2-uitstoot per jaar kan worden bespaard als reizigers binnen Europa vaker voor de trein kiezen dan voor het vliegtuig. Ter vergelijking: alleen in Nederland al zorgt de totale mobiliteit van alle vervoersmiddelen voor zo’n 5,6 miljoen ton CO2-uitstoot. ProRail riep de Europese Unie daarom dit voorjaar op om naast goederen- ook reizigerstreinen in de Green Deal op te nemen.
Grote ambities voor het spoor
Het nieuwe Europese transportbeleid bevestigt de belangrijke rol van het spoor in het behalen van de klimaatdoelen en bevat ambitieuze doelen: vijftig procent meer spoorgoederenvervoer in 2030 en een verdubbeling in 2050. Voor reizigersvervoer een verdubbeling in 2030 op het Europese hogesnelheidsnetwerk en een verdrievoudiging in 2050.
Wij zien een kans voor Europese spoorbeheerders om nu samen een goed internationaal spoornetwerk te creëren.
Actieagenda Trein en Luchtvaart
In Nederland werkt ProRail samen met NS, Schiphol, KLM en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de internationale trein een aantrekkelijk alternatief te maken voor korte vluchten. Hoe we dat willen doen, staat in onze Actieagenda Trein en Luchtvaart die eind november naar de Tweede Kamer is gestuurd. ProRail is blij dat het nieuwe Europese transportbeleid hierbij aansluit.
Meer Europese samenwerking nodig op het spoor
“Door de corona-pandemie en de economische crises die daarop volgden, zijn investeringen in een Europees spoornetwerk voor zowel goederen- als reizigerstreinen belangrijker dan ooit. Wij zien hier een kans voor Europese spoorbeheerders om nu samen een goed internationaal spoornetwerk te creëren en treinreizen binnen Europa aantrekkelijker te maken”, aldus John Voppen, CEO ProRail en vice-president van EIM (Europese organisatie van railinfrabeheerders).
Lees ook over
Meer nieuws
-
Zo was het Europees jaar van het spoor
28 december 2021
-
Spoorpartijen ondertekenen boodschap voor VN in klimaattrein
30 oktober 2021
-
Klimaattrein vertrekt naar COP26
30 oktober 2021