Flink doorbikkelen op Amersfoort Centraal
Nieuws
In opdracht van ProRail is bouwer Dura Vermeer op dinsdagmorgen 20 juli begonnen met het vernieuwen van wissels aan de oostkant van station Amersfoort Centraal. De werkzaamheden duren tot zaterdagochtend 31 juli. Kortom: 11 dagen dag en nacht flink doorbikkelen.
Betrouwbaarder
Gemiddeld gaan wissels, afhankelijk van het gebruik, zo’n 30 jaar mee. De oude wissels op Amersfoort gingen te vaak in storing. Daarom vervangen we de verouderde wissels door een nieuw type hogesnelheidswissels, die een stuk betrouwbaarder zijn.
Spoorkranen en werktreinen
Het is nu even flink werken. Maar dan ligt er straks wel weer een spoorsysteem dat helemaal up-to-date is, er jaren tegenaan kan én zorgt voor minder verstoringen. Na het weghalen van de oude spoorstaven en wissels door spoorkranen en werktreinen wordt de onderlaag van de spoorbaan afgegraven en voorzien van een nieuwe onderlaag.
Met spoorkranen worden de nieuwe spoorstaven en wissels aangebracht en voorzien van een nieuwe ballast-laag. Deze laag wordt met een stopmachine verdicht. Daarna is het tijd voor het aansluiten van de kabels en leidingen aan de nieuwe elementen. Voordat er weer veilig gereden kan worden, testen we of alles werkt.
Niet alleen de sporen en wissels worden vernieuwd, ook alles wat daarbij hoort. Zoals de beveiliging en de bovenleiding. Dus overal zie je mensen bezig. Zo houden we de overlast voor reizigers en omwonenden zo kort mogelijk. Het betekent wel dat het werk allemaal strak is ingepland en er veel tegelijk gebeurt.
Langere treinen
Omdat er tijdens de werkzaamheden geen tot beperkt treinen kunnen rijden, verlengen we perron 5b met 60 meter. Hierdoor kunnen er langere treinen stoppen. En langere treinen betekent meer (zit-)ruimte voor meer reizigers.
Treinverkeer
Omdat er minder sporen beschikbaar zijn tijdens de werkzaamheden, rijden niet alle intercity’s en sprinters vanaf station Amersfoort Centraal in alle richtingen. Raadpleeg daarom altijd eerst een reisplanner voordat je op reis gaat. De beperkingen duren tot 31 juli. Daarna rijden de treinen weer volgens de dienstregeling.
Europese subsidie
Het project Amersfoort Oost is mogelijk gemaakt door een subsidie uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen.
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
Informatieavond over werkzaamheden in Wierden
20 augustus 2024
-
Eerste spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang gesloopt
14 augustus 2024
-
Nieuwe tunnel ingereden bij station Ede-Wageningen
8 augustus 2024