Hegeman bouwt spooronderdoorgang Heerhugowaard
Nieuws
De komende jaren gaat aannemer Hegeman Bouw & Infra namens ProRail aan de slag met de spooronderdoorgang in de Zuidtangent in Heerhugowaard. De gunning van dit contract werd vandaag (24 oktober) definitief. “Met deze belangrijke mijlpijl vieren we de start van de grootste ingreep in de ontwikkeling van het Stationskwartier”, vertelt wethouder Nils Langedijk. “De aanleg van de onderdoorgang maakt woningbouw mogelijk, snellere treinverbindingen, veiliger verkeerssituaties en maakt het gebied klimaatrobuust voor de toekomst.”
Barrière verdwijnt
Voor ProRail en de gemeente Dijk en Waard is dit een heel belangrijk project. De Zuidtangent is een drukke verkeersader in Heerhugowaard en verbindt het centrumgebied van gemeente Dijk en Waard met de Ring Alkmaar (N242) en dorpen als Broek op Langedijk en Sint Pancras.
Sandor Smeele, projectmanager bij ProRail: “Met Hegeman Bouw & Infra kunnen we aan de slag. We kijken uit naar de samenwerking met gemeente en Hegeman. We gaan er alles aan doen om het project binnen de kaders die de gemeenteraad heeft gesteld, te realiseren. Zowel het autoverkeer als het aantal treinen in de Zuidtangent nemen toe. Hierdoor moeten weggebruikers vaker en langer voor de spoorwegovergang wachten, met alle risico’s en gevaarlijk gedrag van dien. Met de nieuwe spooronderdoorgang komt hier een einde aan en verdwijnt een barrière in Dijk en Waard.”
Drie jaar bouwen
“De komende drie jaar bouwen wij een prachtige spooronderdoorgang in Heerhugowaard”, aldus Roelof Mulder, realisatiemanager van Hegeman Bouw & Infra. “Dit is een ontzettend gaaf project, in een omgeving waarvan je de potentie ruikt. Hoewel de bouw niet zonder hinder zal zijn, doen we ons uiterste best om de bouwperiode zo kort mogelijk te houden. En natuurlijk Heerhugowaard een onderdoorgang te geven waar men trots op kan zijn.”
Onderdeel Stationskwartier
De omgeving van het station Heerhugowaard, waar de Zuidtangent onderdeel van is, maakt de komende jaren een enorme transformatie door. De aanleg van de spooronderdoorgang maakt die ontwikkeling mede mogelijk, legt wethouder Nils Langedijk van gemeente Dijk en Waard uit. “Het gebied is een stedelijk vervoersknooppunt in ontwikkeling. Er komt een nieuwe woonwijk met veel voorzieningen, vlakbij het station en in een waterrijke, groene omgeving. Een unieke combinatie. We kiezen voor een veiliger en bereikbaar Dijk en Waard én een aantrekkelijk klimaat om te wonen, werken en recreëren.”
Onderdoorgang en spooraanpassing
De komende jaren worden aanpassingen gedaan aan het spoor in Heerhugowaard. Zo maakt de spoorwegovergang in de Zuidtangent plaats voor een spooronderdoorgang. Ook doen we aanpassingen aan het station omdat spoor 3 verdwijnt. Hiermee verbetert de doorstroming op de weg én het spoor en maken we ruimte voor meer treinverkeer.
Hoogfrequent spoor
De spooronderdoorgang is onderdeel van de Zaancorridor. In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer worden op het traject Amsterdam-Heerhugowaard op drie plaatsen tunnels onder het spoor aangelegd. Op deze manier kunnen treinen op dit traject sneller en in een hogere frequentie rijden. Ook wandelaars, fietsers en automobilisten hebben er voordeel bij, omdat ze niet voor de spoorwegbomen hoeven te wachten. Zo wordt de doorstroming van het verkeer bevorderd. Gemeente Dijk en Waard werkt hierin samen met gemeente Alkmaar, gemeente Zaanstad en Vervoerregio Amsterdam. In oktober 2022 kregen de gemeenten een EU-subsidie toegekend voor de voorbereiding van de werkzaamheden voor de spoortunnels.
meer over Hoogfrequent Spoorvervoer meer over Hoogfrequent Spoorvervoer
Meer nieuws
-
Viaduct aan de Veestraat in Sittard vier dagen dicht
20 november 2024
-
Honderden Nunspeters komen kijken bij monsterklus
18 november 2024
-
Schuiven en rijden met tunnelbakken in Nunspeet
1 november 2024