Het veiligste spoor van Europa ligt in Nederland
Nieuws
Het gaat goed met de veiligheid van het Nederlandse spoor. Nederland had in 2017 het veiligste spoor van Europa. Ook in de jaren voor 2017 blijkt uit internationaal onderzoek dat het Nederlandse spoor tot de veiligste in Europa behoort. In de periode 2012-2017 presteerden alleen de Britse spoorwegen beter. President-directeur Pier Eringa van ProRail is trots op deze resultaten: “Dit betekent niet dat ik vind dat we op onze lauweren kunnen rusten. Veiligheid kan altijd beter en onze lat moet altijd hoger liggen”.
Internationaal onderzoek
Het onderzoek naar de veiligheid is uitgevoerd door PRIME, een platform waarin Europese infrastructuurmanagers en de Europese Commissie verenigd zijn. Uit de internationale studie blijkt dat in Nederland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk het minst aantal ernstige ongevallen op het spoor plaatsvonden. In Litouwen en Letland gebeurden de meeste ongelukken. De onderzoekers hebben gekeken naar het totaal aantal treinincidenten, met of zonder slachtoffers. Samen met de Britse en Zwitserse spoorwegen kent Nederland de minste treinbotsingen, ontsporingen, ongelukken op overwegen en brandincidenten.
Minder overwegen
Omdat overwegen zorgen voor een verhoogd risico op veiligheidsincidenten, heeft ProRail het liefst helemaal geen overwegen meer en gaan weggebruikers via tunnel of brug naar de overkant van het spoor. De snelwegen kennen immers ook geen gelijkvloerse kruisingen meer. Het spoor loopt daar helaas nog in achter, terwijl juist het spoor als een stalen snelweg lokale en provinciale wegen kruist. ProRail zet alle zeilen bij om zoveel mogelijk overwegen op te heffen of te beveiligen. Deze enorme operatie kost nog wel wat tijd.
Boetes
In 2018 hebben Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA's) van ProRail bijna drieduizend processen-verbaal opgemaakt bij overwegen. Dat onderschrijft de noodzaak nog maar eens. Ook heeft ProRail vorig jaar voor het eerst gebruik gemaakt van flitspalen bij overwegen, iets wat nieuw is in Nederland. Omdat de proef succesvol is, zijn we met het Openbaar Ministerie in overleg om de proef uit te breiden naar meer overwegen.
Stilstaan op overwegen detecteren
We gaan daar ook nog iets nieuws aan toevoegen. Met nieuwe camera’s willen we ook stilstaande voertuigen op de overweg kunnen detecteren. Het is niet toegestaan stil te staan op een overweg. Helaas zijn nog te weinig mensen bekend met deze regel en met de gevaren die dit met zich meebrengt. Daar gaat ProRail nu actief mee aan de slag om nog meer ongevallen te voorkomen.
Rondom de overweg
Niet alleen door het aanleggen van tunnels en bruggen kunnen we het aantal ongevallen verder terugdringen. Er is nog een wereld te winnen door goed te kijken naar verkeerssituatie rondom de overwegen. Rotondes die de doorstroming op een overweg belemmeren of een parallelweg die zo dicht op een overweg ligt, dat voertuigen om over te steken, stil kunnen komen te staan op de overweg.
In Giessendam zijn we bezig met een innovatie die daar een oplossing brengt. Een verkeerslicht dat gekoppeld is aan de overweg waardoor, als een trein nadert, de lichten in de omgeving op rood gaan. Zo kunnen voertuigen snel de overweg verlaten.
Meer nieuws
-
Herstel spoordijk Gorinchem duurt langere tijd
22 januari 2024
-
ProRail helpt bij berging metro Spijkenisse
6 november 2020
-
Valentijnsritje? Doe het veilig!
14 februari 2019