Herstel spoordijk Gorinchem duurt langere tijd
Nieuws
Het herstel van de kapotte spoordijk in Gorinchem gaat langere tijd duren. Een duidelijke voorspelling is nog niet te geven. Om de veiligheid te kunnen garanderen, rijden de treinen op dit stuk spoor tijdelijk 40 kilometer per uur. Er zit een scheur in de spoordijk. We onderzoeken hoe we die en de spoordijk definitief kunnen herstellen.
Ontstaan scheur onduidelijk
Zeer waarschijnlijk heeft de hevige regenval van de laatste maanden invloed op de sterkte van de spoordijk. Met metingen kijken we of en hoe de spoordijk beweegt en of de scheur niet groter wordt. De komende tijd onderzoeken we samen met een ingenieursbureau de mogelijke oorzaak en oplossingen om de spoordijk te herstellen. Helaas is de plek van de scheur lastig te bereiken omdat aan beide kanten van de spoordijk een sloot ligt. Een bijkomende uitdaging is dat er aan de kant van de scheur kabels en leidingen in de grond liggen.
Mogelijke oorzaak klimaatverandering
In het algemeen ontstaat een scheur in een spoordijk doordat de grond minder sterk wordt. De scheur in Gorinchem is een voorbeeld van het bezwijken van grond en in dit geval de spoordijk. Mogelijk heeft de grond sterkte verloren en kon daardoor de belasting die hij altijd kon dragen, niet meer incasseren. De spoordijk ligt hier al een lange tijd en de treinen rijden er al jaren zonder problemen overheen.
Het bezwijken van de grond kan komen door klimaatverandering. De laatste maanden is er veel regen gevallen. Daardoor is de spoordijk verzadigd met water. Dit zorgt voor een verlies aan sterkte van de grond. ProRail onderzoekt de invloed van klimaatverandering op het spoornetwerk en ontwikkelt een adaptatiestrategie.
Klimaatadaptatie
Het klimaat verandert. Ook Nederland zal steeds vaker te maken krijgen met extreem weer, zoals hevige regenbuien of langdurig hoge temperaturen. Dit soort weersomstandigheden vergroten de kans op problemen op en rond het spoor.
Lees meer over klimaatadaptatie Lees meer over klimaatadaptatie
Onderzoek nodig
Of de scheur in Gorinchem ook veroorzaakt is door klimaatverandering, moet blijken uit onderzoek. De gevolgen in Gorinchem zijn gelukkig nog niet heel ernstig; omdat er goed gemonitord is en we snel hebben ingegrepen.
Meer nieuws
-
ProRail helpt bij berging metro Spijkenisse
6 november 2020
-
Het veiligste spoor van Europa ligt in Nederland
6 juni 2019
-
Valentijnsritje? Doe het veilig!
14 februari 2019