Scheur in spoordijk Gorinchem: minder treinen, langzamer rijden
Nieuws
Er is een scheur ontstaan in de spoordijk in Gorinchem. De scheur is ongeveer 65 meter lang en op sommige plekken een halve meter diep. Hoe de scheur is ontstaan, wordt onderzocht. Om de veiligheid te waarborgen, mogen treinen op dit stuk spoor maar 40 km/per uur rijden. Door deze maatregel kunnen er tijdelijk slechts twee in plaats van vier treinen per uur rijden tussen Dordrecht en Gorinchem.
Meetapparatuur
‘Het is nog onduidelijk tot wanneer dit duurt. We vinden dit heel vervelend voor reizigers, maar we willen de veiligheid kunnen garanderen. Vakspecialisten van ProRail werken aan een oplossing op korte termijn. Volledig herstel van de scheur gaat helaas waarschijnlijk langer duren. We plaatsen meetapparatuur om de veiligheid te kunnen bewaken’, zegt Martijn de Graaf, woordvoerder bij ProRail.
Minder en langzamer
Er rijden dus minder treinen per uur en die rijden op de bewuste plek langzamer. Het is aan te raden om voor vertrek een reisplanner te gebruiken.
Raadpleeg reisplanner Raadpleeg reisplanner
Baanstabiliteit
In Nederland hebben we meer dan 3000 kilometer aan spoordijken: de verhoogde ondergrond onder het spoor. Deze spoordijken worden ook wel baanlichamen genoemd. En daar ligt zo'n 7000 kilometer spoor op.
Lees meer over baanstabiliteit Lees meer over baanstabiliteit
Meer nieuws
-
Innovatieve versteviging spoorbaan in Sappemeer en Zuidbroek
1 november 2024
-
Bijgewerkt Spoorbrug Alphen aan den Rijn weer in gebruik
11 oktober 2024
-
Uitbreiding treinverkeer Den Haag – Rotterdam mogelijk
1 oktober 2024