Hoe houden we stations Amsterdam Centraal en Sloterdijk bereikbaar?
Nieuws
Het aantal treinreizigers groeit hard en daarom gaan er ook meer treinen rijden. Over een aantal jaar is het zover op het traject Alkmaar - Amsterdam. Om ruimte te maken voor meer treinen gaan we het spoor rond de stations Amsterdam Centraal en Sloterdijk aanpassen. De eerste contracten voor deze operatie zijn deze week getekend.
Spoorvernieuwing Amsterdam Centraal
Station Amsterdam Centraal is één van de drukst bezochte stations in Nederland: het aantal reizigers groeit van ongeveer 185.000 per dag op dit moment naar zo’n 270.000 reizigers in 2030. Het treinverkeer van en naar Amsterdam neemt de komende jaren ook toe. Om de groeiende trein- en reizigersaantallen te kunnen blijven verwerken, moeten de perrons en de spoorinfrastructuur grondig aangepast en verbouwd worden. Het gaat onder meer om nieuwe gelijkvloers kruisende corridors en de vervanging van wissels en bruggen aan de oostkant van het station. Op 1 mei 2019 ondertekenden ProRail en advies- en ingenieursbureau Movares daarvoor een samenwerkingsovereenkomst.
Spoorvernieuwing Amsterdam Sloterdijk
Om meer treinen te kunnen laten rijden tussen Alkmaar en Amsterdam wordt ook de spoorinfrastructuur bij Amsterdam Sloterdijk aangepast. Het gaat om een nieuw ontwerp voor 10 wissels en het opschuiven van lagergelegen perrons. Het spoor tussen Haarlem - Alkmaar en Schiphol wordt daardoor robuuster. Ingenieursadviesbureau Sweco gaat voor ProRail planstudies opstellen en adviseren over dit project.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Alle verbeteringen gebeuren in het kader van het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) initiatiefnemer is. In PHS werken ProRail, NS en de diverse goederenvervoerders samen aan het intensiever gebruiken van de huidige infrastructuur. Op verschillende intensief gebruikte spoortrajecten tussen de grote steden in de Randstad kan straks elke tien minuten een reizigerstrein rijden. Ook het goederenvervoer krijgt meer ruimte op het spoor.
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024