Hollandsche Rading krijgt circulair perron
Nieuws
Het onderhoud aan de perrons van station Hollandsche Rading gaat maandag 22 februari van start. Tot vrijdag 26 februari wordt gewerkt om het perron circulair te maken. Daarmee heeft Hollandse Rading een primeur. Het is het eerste station waar we de perrons zo circulair mogelijk gaan bouwen.
Betere toegankelijkheid
De perrontegels en keerwanden worden vernieuwd en we passen gelijk de perronhoogte aan om een drempelloze instap mogelijk te maken. Ook worden beide hellingbanen aangepast in verband met de toegankelijkheid en zal de toegang vanaf het voorplein naar perron 1 worden verbeterd. Het onderhoud aan Hollandsche Rading vindt in dezelfde periode plaats als het project spoorvernieuwing rondom Hilversum.
Circulair station
Bijzonder is de introductie van de duurzame keerwand. Dit zijn de muren waar het perron op rust. Verder zijn de perrontegels voor 76 procent circulair. Via een raamcontract is besloten de CO2-uitstoot zo laag mogelijk te houden. Dit jaar pakken we de perrons op zeventien stations aan, daarna volgen er de komende vier jaar jaarlijks nog eens gemiddeld vijftien stations. Hollandsche Rading ligt langs de spoorlijn die bekend staat om een bijzonder type ‘monumentale’ bovenleidingportalen, die als bijnaam de Gotische Bogen hebben.
Minder vervuilend beton
De perrontegels bestaan voor 76 procent uit gerecycled materiaal. Om er nieuwe tegels van te kunnen maken, zijn ze op een slimme manier vermalen waardoor de originele elementen zoals zand, water, grind en cement hergebruikt konden worden. Om de juiste sterkte te bereiken is er alleen wat nieuw cement aan toegevoegd. Met de 17 stations die we dit jaar vernieuwen besparen we met de perrontegels 124.000 kg CO2 uitstoot en hergebruiken we 2.3 mio kg aan grondstof.*
Dit resultaat is mogelijk gemaakt door een mooie samenwerking tussen ProRail en leveranciers.
Keerwanden
Aannemer Dura Vermeer Infra gaat in opdracht van ProRail niet alleen de perrontegels, maar ook de keerwanden vervangen op perron 1. Deze zijn geproduceerd door Bosch Beton. De milieuwinst van de nieuwe keerwanden zit met name in het CO2-neutrale productieproces en het gebruik van minder materiaal. Dit scheelt behoorlijk in de MKI-score: de Milieu Kosten Indicator drukt in euro’s uit wat de impact van het product op het milieu is. De keerwanden op perron 2 zijn in goede staat, zodat hergebruik mogelijk is en alleen herplaatsing nodig is voor het op norm krijgen van dit perron.
Betonakkoord
ProRail heeft in 2018 haar handtekening gezet onder het betonakkoord. Vanuit dit akkoord spant ProRail zich in om de CO2-uitstoot van beton in 2030 met 49 procent te reduceren. Dit willen we bereiken door de toepassing van innovatieve technieken. Dat doen we niet alleen, maar samen met andere partijen zoals vervoerders, overheden, leveranciers, aannemers en ingenieursbureaus waardoor we dit soort bijzondere projecten als in Hollandsche Rading kunnen realiseren. Met betonleveranciers zijn contracten afgesloten die binnen vijf jaar leiden tot een CO2-reductie van 58 procent. Dat is ruim tweemaal zoveel als in het akkoord is afgesproken.
In de brochure Duurzaam Spoor lees je meer over het meerjarenbeleid tot 2030 en over de samenwerking met andere partijen.
*Rectificatie: Helaas zat er een fout in de berekening van de kg CO2 besparing. We hebben dit getal aangepast.
Lees verder over
Meer nieuws
-
ProRail sluit aan bij programma voor duurzame energie
30 september 2024
-
Bacterie maakt beton van tunnel Rijen ‘zelfhelend’
16 juli 2024
-
Voorlopige CO2-voetafdruk 2023: daling weer ingezet
12 juli 2024